این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۲۰، شماره ۴، صفحات ۸۱-۱۰۴
عنوان فارسی
بازشناسی عوامل مؤثر در فضای بازنمایی کودکان با تکیه بر نقاشیهای آنها (مطالعۀ موردی: فضاهای آموزشی)
چکیده فارسی مقاله
هدف از این تحقیق شناسایی عوامل کالبدی و غیرکالبدی مؤثر در تجربۀ مطلوب دانشآموزانِ مقطع ابتدایی از فضاهای آموزشی شهر اصفهان است که ازنظر موضوعِ پژوهشی و ماهیت تجارب زیستۀ کودکان از حضور در فضاهای آموزشی نوآورانه است. روششناسی مقالۀ حاضر مبتنی بر راهبرد آمیخته است که تصاویر ذهنی و تجارب زیستۀ دانشآموزان با استفاده از روش طراحی-ترسیمی و نقاشیهای آنها بهدست آمده است. با توجه به وجود یکپارچگی فاعل شناسایی و موضوع شناسایی در این روش، میتوان آن را شیوهای مناسب برای بازنمایی و فهم تجربۀ زیستۀ کودکان دانست. درمجموع، تعداد 192 نقاشی با روش کدگذاریِ باز طبقهبندی و به روش تحلیل عاملی اکتشافی با نرمافزار اسپیاِساس تحلیل شدند. نتایج تحقیق حاکیاز آن است که پنج عامل اصلی در تجربۀ زیسته و تصویر ذهنی دانشآموزان از فضای آموزشی مؤثر است که به ترتیب اولویت بدین قرارند: 1. تأکید بر خوانایی بنا؛ 2. اشاره به انواع فعالیتهای متنوع؛ 3. تأکید بر سیمای کلی بنا؛ 4. توجه به عوامل طبیعی و فضای باز؛ و 5. توجه به جزئیات محرکهای محیطی-حسی.
کلیدواژههای فارسی مقاله
&،quot،فضای بازنمایی&،quot،، &،quot،کودکان&،quot،، &،quot،نقاشی&،quot،، &،quot،فضای آموزشی&،quot،، &،quot،تولید فضا&apos،،
عنوان انگلیسی
Recognizing the factors influential on the representational space of children with emphasis on their drawings (Case study: educational spaces)
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to identify the physical and non-physical factors affecting the desired experience of primary school students in Isfahan’s educational spaces which is innovative in terms of the subject matter and the nature of children's lived experiences of attending in the educational spaces. The methodology of the present article was based on mixed-methods and the students' mental images and lived experiences have been obtained using design-drawing method and their drawings. Given the integration of the identifier and the subject of identification in this method, it could be considered a suitable way to represent and understand the lived experience of children. A total of 192 drawings were classified by open coding method and they were analyzed using exploratory factor analysis by SPSS software. The results indicated that five main factors affect the students' lived experience and mental image of the educational space. Based on their priority, these factors are as follows: 1. emphasis on the building legibility; 2. referring to various types of activities; 3. emphasis on the overall appearance of the building; 4. paying attention to the natural factors and outdoor space and 5. paying attention to the details of environmental-sensory stimuli.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
&,quot,فضای بازنمایی&,quot,, &,quot,کودکان&,quot,, &,quot,نقاشی&,quot,, &,quot,فضای آموزشی&,quot,, &,quot,تولید فضا&apos
نویسندگان مقاله
ریحانه نیک روش |
دانشجوی دکتری، گروه معماری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
سید غلامرضا اسلامی |
استاد دانشکدۀ معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران
ژاله صابرنژاد |
استادیار، گروه معماری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
عبدالحسین کلانتری |
دانشیار، گروه جامعهشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://noavaryedu.oerp.ir/article_142336_65be83ab880a0b2bfa8870daf43990c3.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات