این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نوآوری های آموزشی، جلد ۲۰، شماره ۴، صفحات ۲۰۹-۲۴۴

عنوان فارسی مطالعۀ تطبیقی برنامه‌ های درسی هدایت شغلی به‌ منظور ارائۀ رهنمودهایی برای نظام آموزش‌ وپرورش ایران
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهشِ حاضر شناسایی و بررسی برنامه‌های درسی هدایت شغلی در کشورهای جهان است. روش پژوهشْ توصیفی و تحلیل مستندات با رویکرد تطبیقی است. جامعۀ آماری شامل برنامۀ درسی هدایت شغلی در کشورهای جهان می‌‌شود و نمونۀ مورد بررسی برنامۀ درسی مشاغل و آموزش کارمحور در انگلستان و برنامۀ درسی شغلی در ویکتوریا، استرالیا، بود که به‌‌صورت هدفمند انتخاب شدند. الگوی مورداستفاده روش توافق و تفاوت جان استوارت میل بود. ابزار گردآوری اطلاعاتْ فیش‌‌برداری و تجزیه‌‌وتحلیل اطلاعات با استفاده از روش تحلیل محتوا بود. همچنین برای قضاوت دربارۀ اعتبار اسناد و مدارک به نقد بیرونی و درونی منابع توجه شده است. نتایج تحلیل و مقایسۀ تفاوت و شباهت‌‌های عناصر اصلی برنامۀ درسی (هدف، زمان، محتوا، روش‌‌های یاددهی-یادگیری-ارزشیابی) نشان داد جهت‌‌گیریِ هر دو برنامۀ درسی، آموزش با رویکرد شغل‌‌محوری است اما برنامۀ درسی مشاغل و آموزش کارمحور در قیاس با برنامۀ درسی شغلی ویکتوریا اهداف و زمان اجرای متنوع و گسترده‌‌تری را شامل می‌‌شود. نتایج بررسی عنصر محتوا در هر دو برنامۀ درسی حاکی‌ از سه مرحلۀ رشد فردی، اکتشاف شغلی و مدیریت شغلی بود. بررسی عناصر راهبردهای یاددهی-یادگیری و ارزشیابی نشان داد آنچه در هر دو برنامۀ درسی هدایت شغلی حائز اهمیت است استفاده از روش‌‌های نوین و فعالانه در کنار روش‌‌های سنتی است. با توجه به یافته‌‌های تحقیق، به سیاست‌گذاران نظام آموزشی کشور ایران پیشنهاد می‌‌شود طراحی برنامۀ درسی هدایت شغلی را با توجه به ویژگی‌‌های عناصر برنامۀ درسی هدایت شغلی کشورهای موفق در دستور کار قرار بدهند. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله برنامۀ درسی، برنامۀ درسی شغلی ویکتوریا استرالیا، مشاغل و آموزش کارمحور انگلستان، هدایت شغلی،

عنوان انگلیسی Comparative study of career guidance curriculum to provide guidelines for the Iranian education system
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of the present study was to identify and evaluate career guidance curriculum in the world countries. The research method was descriptive and document analysis with comparative approach. The research population consisted of the career guidance curriculum in the countries of the world and the research sample consisted of the career curriculum and work-based education of UK and Australia's Victorian Career Curriculum which were selected purposefully. The model of John Stuart Mill's method of agreement and difference was used. The data collection, document extraction, and data analysis were done using content analysis method. In this study, we described the differences and similarities between the main elements of the curriculum (goals, time, content, teaching-learning, evaluation methods) in the UK's career curriculum and work-based education and Australia's Victorian Career Curriculum. Also, to judge the validity of documents and evidences, the external and internal criticism have been considered. The results of analyzing and comparing the differences and similarities of the main elements of the curriculum (purpose, time, content, teaching-learning methods-assessment) showed that the orientation of both curricula is education with a career-based approach, however, the career curriculum and work-based education covers a wide variety of goals and implementation time, compared to the Victoria Career curriculum. The results of examining the content element in both curricula indicated three stages of personal development, career exploration and career management. Examining the elements of teaching-learning strategies and assessment showed that what is important in both career guidance curricula is the use of new and active methods alongside the traditional methods. Based on the findings of this study, it is suggested to the policy makers of the educational system of Iran to design a career guidance curriculum according to the characteristics of the elements of the career guidance curriculum in successful countries.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله برنامۀ درسی, برنامۀ درسی شغلی ویکتوریا استرالیا, مشاغل و آموزش کارمحور انگلستان, هدایت شغلی

نویسندگان مقاله بهروز رحیمی |
دانشجوی دکتری تخصصی مطالعات برنامۀ درسی، دانشکدۀ روان‏شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، پژوهشگر پژوهشکده مطالعات فناوری ریاست جمهوری، تهران، ایران

رضوان حکیم زاده |
دانشیار گروه روش ‏ها و برنامه ‏های آموزشی و درسی، دانشکدۀ روان‏شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران

محمد جوادی پور |
دانشیار گروه روش ‏ها و برنامه‏ های آموزشی و درسی، دانشکدۀ روان‏شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران

کیوان صالحی |
استادیار گروه روش‏ ها و برنامه‏ های آموزشی و درسی، دانشکدۀ روان‏شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران

محمد خادمی کله لو |
استادیار گروه جامعه و پیشرفت، پژوهشکدۀ مطالعات فناوری نهاد ریاست جمهوری، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://noavaryedu.oerp.ir/article_142342_a5aea88e1808d5e2802c8f0204633579.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات