این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نوآوری های آموزشی، جلد ۲۰، شماره ۳، صفحات ۷-۳۰

عنوان فارسی اثربخشی یادگیری معکوس بر شاخص‌های تربیتی: مطالعه فراتحلیل
چکیده فارسی مقاله یادگیری معکوس امروزه مورد توجه بسیاری از پژوهشگران قرار گرفته‌ است. وجود پژوهش‌‌های متعدد و متناقض در این حوزه لزوم انجام پژوهشی فراتحلیل را ضروری می‌‌نماید. پژوهش پیشِ رو به روش فراتحلیل و با هدف ترکیب پژوهش‌‌های انجام‌‌شده درزمینۀ تأثیر یادگیری معکوس در شاخص‌‌های تربیتی فراگیران، در مقایسه با یادگیری سنتی، انجام شده ‌است. جامعۀ آماری پژوهش شامل مطالعاتی است که در سال‌‌های 1393 تا 1398 در ایران و 2014 تا 2019 در خارج از ایران صورت گرفته و به‌‌صورت مقاله و پایان‌نامه‌‌های تمام‌‌متن در پایگاه‌‌های اطلاعاتی و کتابخانه‌‌های دانشگاه‌‌ها یا مراکز پژوهشی در دسترس است. بر اساس ملاک‌‌های ورود و خروج و تحلیل حساسیت، 46 اندازۀ اثر از 23 پژوهش استخراج شده است. اندازۀ ترکیبی تأثیر یادگیری معکوس با مدل اثرات تصادفی 99/0 محاسبه شده است. نتایج پژوهش نشان می‌‌دهد که اندازۀ اثر خلاصه از جنسیت، نوع درس و انواع متغیرهای پیامد تأثیر می‌‌پذیرد. نتایج فرارگرسیون نیز نشان می‌‌دهد که اندازۀ اثر تابع سن آزمودنی‌‌ها است و یادگیری معکوس در سنین کم (دورۀ ابتدایی) مؤثرتر است. با لحاظ یافته‌‌های این فراتحلیل و پشتوانۀ نظری و تجربی این حوزه توصیه می‌‌شود از این روش در نظام آموزشی استفاده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله یادگیری معکوس، شاخص‌های تربیتی، فراتحلیل، اندازه اثر،

عنوان انگلیسی The effectiveness of flipped learning on educational indicators: A meta-analysis study
چکیده انگلیسی مقاله Flipped learning has become the focus of many researchers today. The numerous and contradictory studies in this area emphasize the need for a meta-analysis. The present meta-analysis has been conducted with the aim of combining the conducted research on the impact of flipped learning on learners' educational indicators compared to traditional learning. The research population included the nationwide studies conducted in the years between 1393 and 1398 and the foreign research between 2014 and 2019 consisting of the articles and full-text dissertations in the databases and libraries of the Universities or research centers. Based on the input and output criteria and sensitivity analysis, 46 effect sizes were extracted from 23 studies. The combined size of the flipped learning effect was calculated 0.99, with the stochastic effects model. The results showed that the summary effect size is affected by gender, type of course and different outcome variables. Also, the results of the meta-regression showed that the effect size is a function of the subjects' age and flipped learning is more effective at an early age (primary school level). Given the findings of meta-analysis and the theoretical and empirical support, it could be suggested to use this method in the educational system.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله یادگیری معکوس, شاخص‌های تربیتی, فراتحلیل, اندازة اثر

نویسندگان مقاله حافظ صاحب یار |
دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.

جواد مصر آبادی |
استادگروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم‌تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران


نشانی اینترنتی https://noavaryedu.oerp.ir/article_134677_bc1b728769ea49ff9d946f06c343e66f.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات