این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نوآوری های آموزشی، جلد ۲۰، شماره ۳، صفحات ۳۱-۵۴

عنوان فارسی تبیین چارچوب مفهومی ابعاد و مؤلفه‌های برنامۀ درسی کنجکاوانه و بررسی میزان انطباق محتوای برنامۀ درسی دورۀ ابتدایی ایران با آن
چکیده فارسی مقاله پ‍ژوه‍ش ح‍اض‍ر با هدف تبیین چارچوب مفهومی ابعاد و مؤلفه‌های برنامۀ درسی کنجکاوانه و بررسی میزان انطباق محتوای برنامۀ درسی دورۀ ابتدایی ایران با آن انجام شده است. روش پژوهش توصیفی است و در خلال آن، از تحلیل اسنادی و تحلیل محتوا استفاده شده است. رویکرد پژوهش نظری و کاربردی است و جامعۀ پژوهش شامل دو بخش متون نظری برنامۀ درسی کنجکاوانه و نیز محتوای 36 جلد کتاب درسی دورۀ ابتدایی ایران در سال تحصیلی 1398–1399 بود که بالغ‌بر 3924 صفحه است. با توجه به ماهیت موضوع، از نمونه‌گیری صرف‌نظر و کل جامعۀ پژوهش بررسی شد. ابزارهای پژوهش، فرم فیش‌برداری و سیاهۀ تحلیل محتوایِ محقق‌ساخته بود. داده‌ها با استفاده از فرایند تحلیلی آنتروپی شانون تحلیل شد. ع‍م‍ده‌ت‍ری‍ن نتایج نشان داد که: 1. ابعاد برنامۀ درسی کنجکاوانه را می‌توان در نُه بُعدِ ذهنیت باز، اکتشاف، اشتیاق یادگیری، خودجهت‌دهی، خلاقیت، نوآوری، پرسشگری، یادگیری مشارکتی و خودانگیختگی خلاصه کرد؛ 2. محتوای کتب درسی دورۀ ابتدایی، با ابعاد و مؤلفه‌های برنامۀ درسی کنجکاوانه منطبق نیست؛ به‌طوری‌که از بین ابعاد نُه‌گانۀ برنامۀ درسی کنجکاوانه، بعد از خودانگیختگی بیشترین و بعد از ذهنیت باز کمترین ضریب اهمیت را دارد؛ 3. در محتوای کتب درسی دورۀ ابتدایی، از بین خرده‌مؤلفه‌های ابعاد نُه‌گانۀ برنامۀ درسی کنجکاوانه، بیشترین ضریب اهمیت به خرده‌مؤلفۀ مشارکت معلمان و دانش‌آموز و کمترین ضریب اهمیت به خرده‌مؤلفۀ تدارک فعالیت‌های گروهی اختصاص دارد. بر اساس نتایج به‌دست‌آمده از تحقیق، پیشنهاد می‌شود در ویراست‌های آتی کتب دورۀ ابتدایی، به مؤلفه‌های کمتر توجه‌شده عنایت بیشتری شود. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله برنامۀ درسی کنجکاوانه، ابعاد و مؤلفه، تحلیل محتوا، کتب درسی، دورۀ ابتدایی،

عنوان انگلیسی Explaining the conceptual framework of the dimensions and components of the curious curriculum and investigating the degree of conformity of the content of the primary school curriculum with it
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to elucidate the conceptual framework of the dimensions and components of the curious curriculum and to investigate the extent of the conformity of the content of the curriculum of Iranian primary school level with it. The research method was descriptive and along with, the documentary and content analysis were also used. The research approach was theoretical and applied. The research population consisted of two parts: the theoretical texts of the curious curriculum and the content of 36 volumes of Iranian primary school textbooks (including 3924 pages) at the academic year 2020. Due to the nature of the subject, sampling was ignored and the entire research population was investigated. The research tools were note-taking form and a researcher-made content analysis checklist. Data was analyzed using Shannon entropy analysis process. The most important results showed that: 1. curious curriculum dimensions can be summarized in nine dimensions of open-mindedness, exploration, eagerness to learn, self-direction, creativity, innovation, inquiry, collaborative learning, and spontaneity; 2. The content of primary school textbooks does not match the dimensions and components of the curious curriculum; Among the nine dimensions of the curious curriculum, the spontaneity dimension had the highest coefficient of importance and the open-mindedness dimension had the lowest coefficient of importance. 3. In the content of primary school textbooks, among the sub-components of the nine dimensions of the curious curriculum, the highest importance was given to the component of teacher-student participation and the lowest importance was given to the sub-component of group activities. Based on the results obtained from the research, it is suggested that in the future editions of primary school textbooks, more attention be paid to the less-considered components.The results showed that :- The dimensions of the curious curriculum can be summarized in nine dimensions: open mindedness, exploration, eagerness to learn, self-direction, creativity, innovation, inquiry, participatory learning, and spontaneity1:Among the nine dimensions of the curious curriculum the most important factor relates to the spontaneity and the least to the dimension of open mindedness.2:Among the sub components of the curiosity curriculum, the most important factor was related to the component of Teacher and student participation and the least important factor was related to the component of group activity preparation.Based on the results of the study, it is suggested that educational policymakers and curriculum planners should pay more attention to the less-considered components in future editions of elementary school textbooks
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله برنامۀ درسی کنجکاوانه, ابعاد و مؤلفه, تحلیل محتوا, کتب درسی, دورۀ ابتدایی

نویسندگان مقاله محسن دیبایی صابر |
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد

مهدی سبحانی نژاد |
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد


نشانی اینترنتی https://noavaryedu.oerp.ir/article_134676_f053ac286dccc91848aad9517ac60084.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات