این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نوآوری های آموزشی، جلد ۲۰، شماره ۲، صفحات ۱۳۹-۱۵۴

عنوان فارسی بررسی اثربخشی بستۀ آموزشی کارکردهای اجرایی سرد در هیجانات تحصیلی دانش‌آموزان عادی پایۀ ششم ابتدایی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف ارزیابی اثربخشی بستۀ آموزشی کارکردهای ‌اجرایی‌ سرد در هیجانات‌ تحصیلی دانش‌آموزان عادی پایۀ ششم ابتدایی و به روش نیمه‌‌آزمایشی از نوع پیش ‌آزمون ـ پس ‌آزمون با گروه کنترل انجام شده است. نمونۀ پژوهش شامل 60 دانش‌آموز در دو کلاس پایۀ ششم از دو مدرسۀ ابتدایی دخترانۀ شهر تبریز در سال تحصیلی 98-1397 بودند که با روش خوشه‌ ای چندمرحله‌ ای انتخاب شدند و به ‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش پانزده جلسۀ آموزش کارکردهای اجرایی سرد را گذراند. داده ‌های به‌دست‌آمده، از پرسش‌نامۀ هیجانات کلاس درس در مرحلۀ پیش ‌آزمون و پس ‌آزمون، با روش آماری تحلیل‌ کوواریانس تحلیل شد. نتایج نشان داد که بستۀ آموزشی کارکردهای اجرایی سرد به طور معناداری هیجانات تحصیلی را بهبود بخشید و باعث افزایش معنادار هیجانات مثبت کلاس درس و کاهش معنادار هیجانات منفی کلاس درس در گروه آزمایش به نسبت گروه کنترل شد (0/001>p). با توجه به نتایج پژوهش، اثربخشی بستۀ آموزشی کارکردهای اجرایی سرد در هیجانات تحصیلی مثبت و منفی دانش‌آموزان عادی پایۀ ششم ابتدایی تأیید شد؛ بنابراین این بستۀ آموزشی برای آموزش به دانش‌آموزان پایۀ ششم ابتدایی پیشنهاد می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کارکردهای اجرایی، کارکردهای اجرایی سرد، هیجانات تحصیلی، هیجانات کلاس درس،

عنوان انگلیسی Effectiveness of the training package of cool executive functions on normal primary school sixth grade students' classroom excitement
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to determine the effectiveness of the training package of cool executive functions on the classroom excitement of primary school sixth grade normal students. It was a quasi -experimental study with pretest-posttest control group design. The research sample consisted of 60 sixth grade students of 2 classrooms from 2 different primary schools in Tabriz in the academic year 1397-98. They were selected using multi-stage cluster sampling method and they were randomly divided into two experimental and control groups. The experimental group was trained cool executive functions for 15 sessions. The pretest and posttest data collected through the classroom excitement questionnaire were analyzed using statistical method of analysis of covariance. The results showed that this package has been significantly effective in improving classroom excitement. It significantly increased the positive classroom excitement and significantly reduced negative classroom excitement in the experimental group, compared to the control group (p < 0.001). Findings generally confirmed the effectiveness of the training package of cool executive functions on the positive and negative classroom excitement of primary school sixth grade students. Therefore, this training package is recommended for training students at this grade.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله کارکردهای اجرایی, کارکردهای اجرایی سرد, هیجانات تحصیلی, هیجانات کلاس درس

نویسندگان مقاله نجمه آزادفر |
دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‏شناسی، دانشگاه تبریز

رحیم بدری گرگری |
استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‏شناسی، دانشگاه تبریز

اسکندر فتحی آذر |
استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‏شناسی، دانشگاه تبریز

حسن صبوری مقدم |
دانشیار، گروه علوم اعصاب شناختی، دانشکده علوم تربیتی و روان‏شناسی، دانشگاه تبریز

تورج هاشمی |
استاد، گروه روان ، دانشکده علوم تربیتی و روان‏شناسی، دانشگاه تبریز


نشانی اینترنتی https://noavaryedu.oerp.ir/article_132740_26de26e3ca44988a468191163cb57a9a.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات