این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۲۰، شماره ۲، صفحات ۱۵۵-۱۷۷
عنوان فارسی
مدل ساختاری عملکرد تحصیلی بر اساس خودکارآمدی تحصیلی و انگیزش تحصیلی با میانجیگری درگیری شناختی در دانشآموزان رشتۀ ریاضی- فیزیک
چکیده فارسی مقاله
عملکرد تحصیلی از مهمترین شاخصهای اندازهگیری کیفیت آموزشی دانشآموزان است. هدف پژوهشِ حاضر ارائۀ مدل ساختاری عملکرد تحصیلی بر اساس انگیزش تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی با میانجیگری درگیری شناختی دانشآموزانِ رشتۀ ریاضی-فیزیک است. این پژوهش کاربردی و از نوع همبستگی با روش مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعۀ آماری آن شامل کلیۀ دانشآموزان رشتۀ ریاضی-فیزیکِ شهر تهران است که از میان آنها 470 نفر دانشآموز انتخاب شدند و روش نمونهگیری خوشهایِ چندمرحلهای است. ابزارهای پژوهش عبارت است از پرسشنامۀ انگیزشِ تحصیلی والراند و همکاران (1992)، پرسشنامۀ خودکارآمدی تحصیلی موریس (2001) و پرسشنامۀ راهبردهای انگیزشی برای یادگیری پینتریچ و همکاران (1991). برای تحلیلِ دادهها از ضریب اِچ (H) آلفای کرانباخ و ماتریس همبستگی و مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد.نتایج نشان داد مدل متغیرهای پژوهش از برازش مطلوبی برخوردارند. در مدل مفروض انگیزش تحصیلی با عملکرد تحصیلی با میانجیگری درگیری شناختی، اثر کامل و اثرِ مستقیم و غیرمستقیمْ غیرمعنادار بود. اثر خودکارآمدی تحصیلی با عملکرد تحصیلی با میانجیگری درگیریِ شناختی کامل و اثرِ مستقیم معنادار بود، اما اثرِ غیرمستقیم غیرمعنادار بود. نتایج نشان داد متغیر خودکارآمدی اثر معناداری بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان دارد و 40 درصد از واریانس عملکرد تحصیلی آنها را تبیین میکند. بنابراین کادر آموزشی، اجرایی مدارس و همینطور والدین دانشآموزان میتوانند برای تقویت عملکرد تحصیلی دانشآموزان از متغیر خودکارآمدی تحصیلی استفاده کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عملکرد تحصیلی، انگیزش تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی و درگیری شناختی،
عنوان انگلیسی
Structural model of academic performance based on academic self-efficacy, and academic motivation, mediated by cognitive engagement among mathematics -physics students
چکیده انگلیسی مقاله
Academic performance is one of the most important indicators for measuring the educational quality of students. The aim of this study was developing a structural model of academic performance based on academic motivation and academic self-efficacy mediated by cognitive engagement of mathematics-physics students. It was an applied research of correlation type with structural equation modeling method. The research population included all students of mathematics-physics in Tehran. The research sample consisted of 470 students who were selected by multi-stage cluster sampling method. The research instruments were Walland et al.'s (1992) academic motivation questionnaire, Morris (2001) academic self-efficacy questionnaire and Pintrich et al.'s (1991) motivational strategies for learning questionnaire. Cronbach's alpha coefficient and correlation matrix and structural equation modeling were used for data analysis. The results showed that the model of research variables have a good fit. In the hypothetical model, academic motivation with academic performance mediated by cognitive engagement had a full and direct effect, and their indirect effect was insignificant. The effect of academic self-efficacy on academic performance mediated by cognitive engagement had a significant full and direct effect, however, the indirect effect was not significant. The results showed that the self-efficacy variable has a significant effect on students' academic performance and it could explain 40% of the variance of their academic performance. The teaching staff, school administrators as well as parents of students could use the variable of academic self-efficacy to enhance their academic performance.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
عملکرد تحصیلی, انگیزش تحصیلی, خودکارآمدی تحصیلی و درگیری شناختی
نویسندگان مقاله
حجت مهدوی راد |
دانشجوی دکتری، رشتۀ روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
ولی اله فرزاد |
دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
شیرین کوشکی |
دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://noavaryedu.oerp.ir/article_132741_7a99342246b80fbf8ff364cb09fc084c.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات