این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۲۰، شماره ۱، صفحات ۱۸۵-۲۰۲
عنوان فارسی
تاثیر محل سکونت داوطلب بر کارکرد افتراقی سؤالهای ریاضی گروه آزمایشی ریاضی و فنی کنکور سراسری ۱۳۹۶
چکیده فارسی مقاله
به دلیل تفاوتهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و زبانی در استانهای مختلف کشور، سوالهای آزمون سراسری ورودی دانشگاهها، ممکن است برای همه استانها همارز نباشد، که مقایسهها را غیرمنصفانه میکند. هدف این مطالعه بررسی تاثیر استان محل سکونت آزمودنی به عنوان منبعی برای کارکرد افتراقی سوال است به این منظور دادههای ماده امتحانی ریاضی گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی در آزمون سراسری 1396مورد استفاده قرارگرفت. تقریبا نمونهای به حجم 1000 نفر از هر استان انتخاب شد. تحلیل عاملی چندسطحی آمیخته، استانها را در 3طبقه همگن قرار داد که نشان میدهد آزمودنیها در استانها الگوی پاسخ مشابه ندارند و بنابراین محلسکونت آزمودنی یکی از منابع کارکرد افتراقی سوال است. مقایسه تعقیبی طبقات همگن آزمودنیها در مدل چندسطحی آمیخته نشان داد که گروههای سنی نیز یکی عوامل موثر بر عملکرد متفاوت آزمودنیها در استانها است. در این پژوهش نسبت مردان و زنان در طبقههای مکنون یکسان است بنابراین جنسیت آزمودنی نمیتواند از دلایل کارکرد افتراقی سوال باشد. بیان اینکه آزمودنیها در یک گروه (مثلا مردان)، به سوالِ دارای کارکرد افتراقی متفاوت پاسخ میدهند، منجر به دید کلیشهای در مورد سوال میشود، که به نفع همه اعضای گروه (مردان) است. بنابراین اگر ابتدا طبقههای مکنون تشکیل شود و سپس تفاوت ویژگی آزمودنیها در طبقهها مورد بررسی قرار گیرد، منجر به تحلیل آموزندهتری از کارکرد افتراقی میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عدالت آموزشی، منابع کارکرد افتراقی، تحلیل عاملی چندسطحی آمیخته،
عنوان انگلیسی
The effect of the subject's residence on differential item functioning in the national math test of the experimental group of mathematics and technology 2017
چکیده انگلیسی مقاله
Due to social, economic, cultural and linguistic differences in different provinces of the country, the university entrance exam items may not be valid for all provinces, which makes comparisons unfair. The purpose of this study is to investigate the effect of the province of residence of the subject as a source of differential item functioning(DIF). Approximately a sample of 1000 people from each province was selected. multilevel factor mixture analysis placed the provinces in 3 homogeneous classes, which shows that the subjects do not have the same response pattern in the provinces, and therefore the subject's residence is one of the sources of the DIF. Post hoc comparison of homogeneous classes showed that age groups are also one of the factors affecting DIF in the provinces. In this study, the ratio of men and women in the latent classes is the same, so the subject gender cannot be reasons of DIF. The statement that subjects in a group (for example, men) answer a DIF item differently leads to a stereotypical view of the item, which benefits all members of the group (men). Therefore, if latent classes are formed first and then the differences in the characteristics of the subjects in the classes are examined, it leads to a more informative analysis of DIF.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
عدالت آموزشی, منابع کارکرد افتراقی, تحلیل عاملی چندسطحی آمیخته
نویسندگان مقاله
مولود علی میرزایی |
دکتری سنجش و اندازهگیری، اصفهان، ایران
اصغر مینائی |
دانشیار گروه سنجش و اندازهگیری، دانشگاه علامه طباطبائی
علی مقدم زاده |
استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://noavaryedu.oerp.ir/article_128606_c3652ba851a4f720f9194956a4c6e11e.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات