این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۱۹، شماره ۴، صفحات ۸۵-۱۱۲
عنوان فارسی
ارزشیابی بار شناختی و روشهای نمرهدهی آزمونهای مبتنی بر نقشه مفهومی
چکیده فارسی مقاله
استفاده از آزمونهای مبتنی بر نقشه مفهومی بهعنوان ابزارهای ارزشیابی، یکی از روشهای نوین ارزشیابی است که میتواند جایگزین روشهای سنتی ارزشیابی شود. لذا هدف پژوهش حاضر، ارزشیابی بار شناختی و روشهای نمرهدهی این آزمونها بود. آزمودنیهای پژوهش حاضر شامل دانشآموزان چهار کلاس درس زیستشناسی از چهار دبیرستان متفاوت بودند (در مجموع 109 نفر) که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل یک آزمون چهارگزینهای (محققساخته)، چهار آزمون مبتنی بر نقشه مفهومی (محققساخته) و مقیاس بار شناختی «NASA-TLXL» (هارت و استیولند، 1988) بود. طرح پژوهشی مورد استفاده نوعی طرح ارزشیابی بود. روشهای آماری شامل ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t مستقل و تحلیل واریانس یکراهه (آزمون ولچ و آزمون تعقیبی گیمز-هاول) بود. بر اساس نتایج، آزمونهای ترسیم نقشه مفهومی نسبت به آزمونهای تکمیل نقشه مفهومی، بهطور معناداری بار شناختی بیشتری روی آزمودنیها تحمیل میکردند. همچنین، سه روش نمرهدهی رابطهای، ساختاری و شباهت به نقشه متخصص، شاخصهای روایی ملاکی، روایی تمییزی و پایایی قابل قبول و معناداری داشتند. در مجموع، روشهای نمرهدهی رابطهای، ساختاری و شباهت به نقشه متخصص میتوانند برای نمرهدهی آزمونهای مبتنی بر نقشه مفهومی بهخوبی مورد استفاده قرار گیرند. همچنین، استفاده از آزمونهای تکمیل نقشه مفهومی میتواند راهکار مناسبی برای غلبه بر اضافهبار شناختی در جریان ارزشیابیهای مبتنی بر نقشه مفهومی باشد. بنابراین، نتایج پژوهش حاضر میتواند به طراحی آزمونهای مبتنی بر قواعد شناختی کمک کند و پلی بین فرایند ارزشیابی آموزشی و علوم شناختی برقرار کند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بار شناختی، روشهای نمرهدهی، آزمونهای مبتنی بر نقشه مفهومی،
عنوان انگلیسی
Evaluation of cognitive load and scoring procedures of concept map-based tests
چکیده انگلیسی مقاله
Using concept map-based tests as assessment tools is one of the new assessment methods that can be an alternative for traditional assessment methods. So, the goal of the present study was evaluating cognitive load and scoring procedures of these tests. The research sample consisted of students of four biology classrooms from four different high schools (totally 109 students) who were selected via a multi-stage cluster sampling method. The research tools were a multiple-choice test (researcher-made), four concept map-based tests (researcher-made) and the NASA-TLX scale (Hart & Staveland, 1988). The study was done with some type of evaluation design. The statistical methods included Pearson's correlation coefficient, independent samples t-test and one-way ANOVA (Welch test and Games-Howell post hoc). Findings showed that construct-a-map tests imposed significantly more cognitive load on the subjects than fill-in-a-map tests. Also, relational, structural and similarity to expert map scoring procedures had acceptable and significant criterion validity, discriminant validity and reliability. All in all, relational, structural and similarity scoring procedures can be used appropriately for scoring the concept map-based tests. Also, using the fill-in-a-map tests can be an appropriate strategy to overcome the cognitive overload during the concept map-based tests. Thus, the results of the present research can be useful to design tests based on the cognitive rules and to bridge the gap between academic evaluation and cognitive sciences.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
بار شناختی, روشهای نمرهدهی, آزمونهای مبتنی بر نقشة مفهومی
نویسندگان مقاله
صادق صیادی |
دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان. تبریز
جواد مصرآبادی |
استاد رشتة روانشناسی تربیتی، گروه علومتربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان،تبریز
ابوالفضل فرید |
استادیار رشتة روانشناسی تربیتی، هیئت علمی گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز
رامین حبیبی کلیبر |
دانشیار رشتة روانشناسی تربیتی، هیئت علمی گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز
نشانی اینترنتی
https://noavaryedu.oerp.ir/article_121550_e7628f7553f4ab6b45dbc4a9378958f3.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات