این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۱۹، شماره ۴، صفحات ۱۸۵-۲۱۳
عنوان فارسی
تحلیل محتوای کتابهای فارسی دوره ابتدایی بر اساس شاخصهای شورایعالی انقلاب فرهنگی
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتابهای فارسی بخوانیم دوره ابتدایی انجام گرفت. در اجرای این پژوهش از روش تحلیل محتوا استفاده شد. شاخصهای «شورایعالی انقلاب فرهنگی» در قالب «نظریه پارسونز»، به عنوان چارچوب نظری مورد استفاده قرار گرفت. به نحوی که ابتدا شاخصهای شورایعالی انقلاب فرهنگی بر اساس نظریه پارسونز در چهار خردهنظام اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی همسانسازی و جایگذاری شدند. سپس به بررسی کتابهای فارسی بخوانیم پرداخته شد. جامعه آماری شامل شش کتاب فارسی بخوانیم در دوره ابتدایی در سال تحصیلی95-1394 بوده است که به روش تمام شماری مورد بررسی قرار گرفتند. یافتههای پژوهش نشان داد که از مجموع صفحههای تحلیل شده، تعداد 16227 مضمون مبتنی بر چهار خردهنظام پارسونز وجود دارد، به نحوی که حدود 66 درصد این مضامین مربوط به خردهنظام اجتماعی، 26 درصد متعلق به خردهنظام فرهنگی، 6 درصد مربوط به خردهنظام سیاسی و 1 درصد مرتبط با خردهنظام اقتصادی است. بنابراین محتوای کتابهای فارسی بخوانیم در دوره ابتدایی را در درجه اول شاخصهای اجتماعی و سپس شاخصهای فرهنگی تشکیل دادهاند. به منظور تعیین ثبات و اعتباربخشی به یافتهها، از کدگذار دوم برای بیش از 50 درصد موارد استفاده شد و میزان توافق برابر با90/0به دست آمد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نظریه خردهنظامهای پارسونز، شورایعالی انقلاب فرهنگی، کتاب فارسی بخوانیم، دوره ابتدایی، تحلیل محتوا،
عنوان انگلیسی
Content analysis of primary school Farsi text books based on the supreme council of the cultural revolution's indicators
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to analyze the content of the primary school Farsi textbooks (bekhānim). It was a content analysis study. Supreme council of the cultural revolution's indicators were used as the theoretical framework, based on Parsons's sub-systems theory. First, the indicators of the council of the cultural revolution were equated and replaced with four sub-systems of Parsons theory, including the social, cultural, political and economic systems. Then, Farsi textbooks (bekhānim) were examined via quantitative content analysis. The research sample included all six textbooks of Farsi (bekhānim) in the academic year 2015-2016. Findings showed that out of the analyzed pages, 16227 themes were revealed based on the four sub-systems of Parsons. 66% of these themes were related to the social sub-system, 26% to the cultural sub-system, 6% to the political sub-system and 1% to the economic sub-system, respectively. Therefore, priority of the content of primary school Farsi textbooks is given first to the social and then to the cultural indicators. In order to determine the validity of the data, a secondcoder was asked to conduct the analysis for more than 50 % of the data. The degree of the agreement between the two coder was 0/9.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نظریة خردهنظامهای پارسونز, شورایعالی انقلاب فرهنگی, کتاب فارسی بخوانیم, دورة ابتدایی, تحلیل محتوا
نویسندگان مقاله
انسی کرامتی |
استادیار، گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، استان خراسان رضوی
علیرضا کاظمی |
گروه معارف، دانشگاه فرهنگیان، استان خراسان رضوی
کمال الدین حسینی |
گروه علوم اجتماعی دانشگاه فرهنگیان، استان خراسان رضوی
نشانی اینترنتی
https://noavaryedu.oerp.ir/article_121554_2f38ccd6b30724b3a54de8984504f761.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات