این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۲۹-۴۹
عنوان فارسی
میزان درگیری برنامه درسی فارسی دوره ابتدایی( پایه سوم و چهارم) با مهارتهای سواد خواندن بر اساس مطالعه بینالمللی پرلز( PIRLS)
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر میکوشد تا میزان درگیری کتابهای فارسی «بخوانیم » پایه سوم و چهارم ابتدایی با فرایندهای درک مطلب را بر اساس مطالعه بین المللی پرلز مورد بررسی قرار دهد.جامعه تحقیق عبارت است از محتوای کتابهای فارسی پایه های سوم و چهاردبستان که منطبق بر مطالعه پرلز، دانشآموزان محدوده سنی 9 سال را در بر میگیرد. از این کتابها بخشهای «گوشکن و بگو « ،» درست نادرست » و « بگرد و پیداکن » از کتاب سوم و «درک و دریافت » و « گفت و شنود » از کتاب چهارم، به عنوان جامعه مورد مطالعهقرارگرفته است. روش پژوهش، تحلیل محتوی است و ابزار گردآوری اطلاعات، جداول مقوله بندی بوده است که بر اساس چهار مهارت اصلی درک مطلب در مطالعه پرلز تنظیم شد. این مهارتهای عبارتند از: 1. تمرکز و بازیابی اطلاعاتی که بهطور صریح در متن بیانشده اند؛ 2. نتیجه گیری مستقیم؛ 3. تفسیر و تکمیل ایده ها و اطلاعات؛ 4. بررسی و ارزشیابی محتوای زبان و عناصر مربوط به متن. نتایج پژوهش نشان داد میزان درگیری محتوای کتاب فارسی پایه سوم و چهارم با مهارتهای اصلی درک مطلب، بر اساس مطالعه پرلز متفاوتاست؛ یعنی در کتاب فارسی پایه سوم بیشترین تأکید بر فرایند «بررسی و ارزشیابی محتوا » و کمترین تأکید بر فرایند «تفسیر و ترکیب اطلاعات » بوده است. در کتاب فارسی پایه چهارم نیز بیشترین تأکید بر فرایند «بررسی و ارزشیابی محتوا » و کمترین تأکید بر فرایند «نتیجه گیری مستقیم » بوده است. علاوه براین میزان درگیری بخش های گوناگون کتاب فارسی پایه سوم و پایه چهارم با مهارتهای اصلی درک مطلب بر اساس مطالعه پرلز نیز تفاوت دارد. همچنین فرایندهای «تمرکز و بازیایی اطلاعات « ،» نتیجه گیری مستقیم « ،» بررسی و ارزشیابی محتوا » در کتاب فارسی پایه سوم بیشتر از کتاب فارسی پایه چهارم مورد تأکید قرارگرفته است و تنها فرایند تأکید بر «تفسیر و تکمیل اطلاعات » در کتاب فارسی پایه چهارم بیشتر از کتاب سوم است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
درگیری، تحلیل محتوا، برنامه درسی، سواد خواندن، مهارتهای درک مطلب،
عنوان انگلیسی
A study on elementary school Farsi curriculum (third and fourth grade) engagement with reading skill literacy based on PIRLS’ study
چکیده انگلیسی مقاله
In this paper، we try to determine how much third and fourth grade elementaryschool Farsi textbooks involves with comprehension process، retrieving explicitlystated information، making straightforward inference، interpreting and integratingideas and information، examining and evaluating content، language and textualelements based on PIRLS’ study. Research method is descriptive and we usedthe content analysis devices for content analysis of textbooks. Also، the teachers’views on the adjustment of selected sections with each of these processes wasgathered through questionnaire. The results showed that in third and fourthgrade textbooks more emphasis has been on the “examination and evaluation ofcontent”، with less emphasis on “interpreting and integrating ideas” in third gradetextbook and “making straight forward inferences” in fourth grade textbook. Inthird grade Farsi textbook in section on “listen and say” more emphasis is on“concentration and retrieving information” and less emphasis is on “interpretingand integrating ideas and information”. In “true and false” section ، more emphasisis on the “examination and evaluation of content” process and less emphasis is on“making straightforward inference” process. In “looking for and finding” section،more emphasis is on the “examination and evaluation of content” process andless emphasis is on “making straightforward inference” and “ interpreting andintegrating ideas and information” processes. In “understanding and perception”section of fourth grade Farsi textbook، more emphasis is on the “focusing onand retrieving explicitly stated information” process and less emphasis is on“interpreting and integrating ideas and information” process. In “listening”section، more emphasis is on the “examination and evaluation of content” processand less emphasis is on “making straight forward inference” and “focusing onand retrieving explicitly stated information” processes. In sum، In third gradeFarsi textbook more emphasis is on “focusing on and retrieving explicitly statedinformation”،”making straightforward inference”، “examination and evaluationof content” processes and in fourth grade Farsi textbook more emphasis is on“interpreting and integrating ideas and information” process. .
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
درگیری, تحلیل محتوا, برنامه درسی, سواد خواندن, مهارتهای درک مطلب
نویسندگان مقاله
محسن دیبایی صابر |
کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی؛
حسین جعفری ثانی |
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
محسن آیتی |
استاد یار دانشگاه بیرجند
نشانی اینترنتی
https://noavaryedu.oerp.ir/article_135365_d8477e8acc5df6d786ab08cd83a69b40.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات