این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در نظام های آموزشی، جلد ۱۶، شماره ۵۹، صفحات ۴۹-۶۲

عنوان فارسی تاثیر هوش هیجانی، خودتنظیمی و ابراز وجود بر رضایت تحصیلی با میانجی گری حمایت اجتماعی ادراک شده در دانش آموزان مقطع متوسطه دوم
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر واسطه ای حمایت اجتماعی ادراک شده در رابطه بین رضایت تحصیلی، هوش هیجانی، خودتنظیمی و ابراز وجود در دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش، همبستگی از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه آماری، شامل تمامی دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر کرمانشاه بود که از بین آنها 384 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. روش نمونه‌گیری به صورت خوشه‌ای چندمرحله‌ای بود. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه رضامندی تحصیلی عنبری و همکاران(ASQ) ، پرسشنامه خودسنجی شات(SRI)، پرسشنامه توانایی ابراز وجود گمبریل و ریچی(AI) ، مقیاس چند بعدی حمایت اجتماعی ادراک شده زیمت و همکاران(MSPSS) و پرسشنامه خودتنظیمی بوفارد(BSF) استفاده شد. تحلیل داده ها به روش آماری تحلیل مسیر و با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSS-24 و AMOS-22 انجام شد. یافته ها نشان داد هوش هیجانی، خودتنظیمی و ابراز وجود از طریق حمایت اجتماعی ادراک شده بر رضایت تحصیلی اثر غیرمستقیم و معنی داری دارند و مدل علی رضایت تحصلی براساس متغیرهای مذکور معنادار بود. با توجه به نقش با اهمیت رضایت در موفقیت و پیشرفت تحصیلی به خانواده ها، معلمان و نهادهای آموزشی پیشنهاد می گردد، تحقیقات بیشتری جهت شناسائی عوامل موثر بر این متغیر انجام گرددتا شرایط لازم برای افزایش رضایتمندی تحصیلی فراهم گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ابراز وجود، حمایت اجتماعی ادراک شده، خودتنظیمی، رضایت تحصیلی، هوش هیجانی،

عنوان انگلیسی The effect of Emotional Intelligence, Self-Regulation and Assertiveness on Academic Satisfaction with mediation of Perceived Social Support in students of the second high school
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to determine the mediating Role of Perceived Social Support in Relationship between Academic Satisfaction, Emotional Intelligence, Self-Regulation and Assertiveness. The research method was correlation of the type path analysis. The statistical population included all high school students in Kermanshah, from which 384 people were selected as a statistical sample. The sampling method was Multistage sampling. In order to collect Data the Academic Satisfaction Questionnaire (ASQ), Schutte Self-Assessment Questionnaire, (SRI), Gambrill, Richey Assertion Inventory(AI), Multidimensional Perception Social Support Scale (MSPSS) and Bouffard self-regulatory questionnaire(BSF) were used. Data analysis was performed using path analysis statistical method and by the SPSS-24, and AMOS-22 software. Findings showed that emotional intelligence, self-regulation and assertiveness through perceived social support have an indirect and significant effect on academic satisfaction and the causal model of academic satisfaction is based on the The mentioned variables is significant. Due to the important role of satisfaction in academic success and achievement, it is suggested to families, teachers and educational institutions that more research be done to identify the factors affecting this variable to provide the necessary conditions to increase academic satisfaction.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ابراز وجود, حمایت اجتماعی ادراک شده, خودتنظیمی, رضایت تحصیلی, هوش هیجانی

نویسندگان مقاله جمشید قزوینه |
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاداسلامی سنندج، سنندج، ایران

هوشنگ جدیدی |
استادیار استادیار، گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاداسلامی، سنندج، ایران

علی تقوائی نیا |
گروه روانشناسی دانشگاه یاسوج

ذکرالله مروتی |
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران.


نشانی اینترنتی https://www.jiera.ir/article_169448_979812ab90c01ec02c7aaddba690848d.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات