این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در نظام های آموزشی، جلد ۱۶، شماره ۵۸، صفحات ۳۵-۴۶

عنوان فارسی بررسی نقش میانجی‌گری سازگاری تحصیلی در رابطه بین خودتفسیری و بهره هوشی با عملکرد کنکور در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی‌گری سازگاری تحصیلی در رابطه بین خودتفسیری و بهره هوشی با عملکرد کنکور در دانشجویان بود. در این مطالعه توصیفی همبستگی، جامعه آماری را کلیه دانشجویان دختر و پسر سال اول کارشناسی زیرگروه تجربی ورودی مهرماه دانشگاه‌های دولتی شهر خرم‌آباد (دانشگاه لرستان و علوم پزشکی) در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل دادند که به روش نمونه‌گیری در دسترس تعداد 300 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت ارزیابی عملکرد دانشجویان در کنکور، از میانگین درصدهای کسب‌شده در دروس کنکور سال 1399-1400 و از پرسش‌نامه‌های خود تفسیری Hardin و همکاران (2004)، آزمون بهره هوشی ریون بزرگ‌سالان و سازگاری تحصیلی Anderson و همکاران (2016) استفاده شد. ارزیابی مدل پیشنهادی با استفاده از روش تحلیل مسیر انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد تمامی مسیرهای مستقیم به‌جز مسیر بهره هوشی به عملکرد کنکور معنادار شدند. هم‌چنین، مسیرهای غیرمستقیم خودتفسیری با عملکرد کنکور با نقش میانجی‌گری سازگاری تحصیلی و نیز رابطه بهره هوشی با عملکرد کنکور با نقش میانجی‌گری سازگاری تحصیلی معنادار شدند. بر اساس نتایج این پژوهش، الگوی پیشنهادی از برازش مطلوبی برخوردار است و گام مهمی در جهت شناخت عوامل مؤثر بر عملکرد کنکور دانشجویان محسوب می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بهره هوشی، خودتفسیری، سازگاری تحصیلی، عملکرد کنکور،

عنوان انگلیسی Investigating the Mediating Role of Academic Adjustment in the Relationship between Self- Construal and IQ With Entrance Exam Performance In Students
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to investigating the mediating role of academic adjustment in the relationship between self- construal and IQ with entrance exam performance in students. In this descriptive correlational study, the statistical population consisted of all first year male and female undergraduate students in the experimental subgroup of October entrance of Khorramabad State Universities (Lorestan University and Medical Sciences) in the academic year 2021-2022. 300 people were selected as a sample. To evaluate the performance of students in the entrance exam, from the average percentages obtained in the entrance exam courses in 2019-2020, from the level score of students in the entrance exam and from a questionnaire Self- construal of Hardin, Leong & Bhagwat (2004), Adult Raven IQ test & Academic adjustment of Anderson, Guan & Koc (2016) were used for data collection in this study. The proposed model was evaluated using a path analysis. The results showed that all of the direct paths, except IQ path whit entrance exam performance, were significant. Also indirect pathways were significant IQ and self- construal with entrance exam performance with mediating role of academic adjustment and also, self- construal with entrance exam performance with mediating role of academic adjustment. Based on the results of this study, the proposed model has a good fit and is an important step in identifying the factors affecting students' entrance exam performance.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله بهره هوشی, خودتفسیری, سازگاری تحصیلی, عملکرد کنکور

نویسندگان مقاله فاطمه شاه کرمی |
دانشجوی دکتری روان‏شناسی تربیتی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران

فرح نادری |
استاد گروه روان‏شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران

سعید بختیارپور |
استادیار گروه روان‌شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران


نشانی اینترنتی https://www.jiera.ir/article_167796_34a4fb4b7db683ab9ca54a030d6abd46.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات