این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در نظام های آموزشی، جلد ۱۶، شماره ۵۸، صفحات ۴۷-۶۰

عنوان فارسی مطالعه پدیدارشناسی موانع و راهکارهای ارتباطی برنامه درسی کاردانش با صنعت
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف مطالعه موانع و راهکارهای ارتباطی موجود در برنامه درسی کاردانش با صنعت صورت گرفته است. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع پدیدارشناسی بود. روش گردآوری داده‌ها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته تا اشباع داده‌ها با 9 نفر از اساتید دانشگاه و معلمان و دبیران آموزش‌وپرورش شهرستان خوی در سال 1399-1398 که به‌صورت هدفمند از قبل انتخاب شده بودند انجام شد. مصاحبه‌های ضبط‌شده به روش هفت مرحله‌ای کلایزی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. تحلیل داده‌ها در این پژوهش نشان داد که موانع برنامه درسی کاردانش با صنعت شامل چهار مضمون عبارت‌اند از: مشکلات فرهنگی و ارزشی، مشکلات ساختاری و ارتباطی، مشکلات امکانات و منابع، مشکلات آموزشی و محتوای درسی. راهکارهای ارتباطی برنامه درسی کاردانش با صنعت شامل سه مضمون بهبود آموزش‌های مهارتی صنعت، بهبود ساختار سازمانی و بهبود ارتباط مدارس و صنعت، بهبود امکانات مدارس و انگیزه لازم یادگیرندگان و دانش‌آموزان بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله برنامه درسی، پدیدارشناسی، صنعت، کاردانش،

عنوان انگلیسی Phenomenological Study of the Barriers and Strategies for Communicating with Industry in Work-Knowledge Curriculum
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to phenomenological study of the barriers and strategies presented in communicating with industry in work-knowledge curriculum. The methodology of this research was qualitative and phenomenological type. Semi-structured interviews were conducted with 9 teachers of University and schools in Khoy town during 2019-2020 who were selected purposefully. Recorded interviews were recorded in written form and analyzed in a seven-stage Colaizzi method. An analysis showed the barriers for communicating with industry included 4 components: cultural and value problems, structural and communication problems, facilities and resource problems, Instructional and lesson Content problems, strategies for communicating with industry included three components: improvement of industrial skills instruction, improvement of organizational structure and communication schools and industry, improvement of schools' facilities and motivation of learners.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله برنامه درسی, پدیدارشناسی, صنعت, کاردانش

نویسندگان مقاله فیروز شکارچی |
دانشجوی دکتری برنامه ‏ریزی درسی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران

صادق ملکی آوارسین |
دانشیار گروه برنامه‏ ریزی درسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

شهرام رنجدوست |
استادیار برنامه ‏ریزی درسی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران


نشانی اینترنتی https://www.jiera.ir/article_167794_df48527b4372401689816c6294550134.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات