این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در نظام های آموزشی، جلد ۱۶، شماره ۵۸، صفحات ۷۵-۸۸

عنوان فارسی تدوین و اعتبارسنجی راهنمای آموزش علوم اول ابتدایی بر مبنای ابزارهای شناختی نظریه مبتنی بر تخیل
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر تدوین و اعتبارسنجی راهنمای آموزش علوم اول ابتدایی بر مبنای ابزارهای شناختی نظریه آموزش مبتنی بر تخیل بود. روش پژوهش تحلیل محتوای کیفی بود. جامعه پژوهش دربرگیرندهی کتاب درسی و راهنمای معلم علوم و فیلم فندق مربوط به درس علوم پایه اول ابتدایی و منابع، مقالات و کتب چاپی و دیجیتالی مرتبط با ابزارهای شناختی نظریه مبتنی بر تخیل بود. روش نمونه‌گیری هدفمند بود و برای تجزیه‌وتحلیل اطلاعات از تحلیل مضمون استفاده شد. بر اساس کدگذاری باز و محوری، 3 مقوله اساسی و 7 زیر مقوله مرتبط با فصل آب علوم اول ابتدایی و 10 مقوله مرتبط با موضوع ابزارهای شناختی به دست آمد و راهنمای آموزشی علوم اول ابتدایی مبتنی بر ابزارهای شناختی نظریه آموزش مبتنی بر تخیل تدوین گردید. جهت اعتبارسنجی راهنمای تدوین‌شده، این راهنما در اختیار متخصصان قرار گرفته و نظرات و اصلاحات آن‌ها به روش دلفی جمع‌آوری شد و در راهنما اعمال گردید. روایی محتوای راهنمای تدوین‌شده با استفاده از شاخص روایی محتوا و نسبت روایی محتوا بررسی گردید. این راهنما که مورد تأیید متخصصان قرار گرفته است، برای نخستین بار در کشور تدوین‌شده و می‌تواند مورداستفاده معلمان اول ابتدایی قرار بگیرد. همچنین می‌تواند به عنوان الگویی برای استفاده معلمان و مربیان برای آموزش هر نوع محتوایی در بخش‌های مرتبط با آموزش کودکان مانند مدارس و مهدکودک‌ها به‌کار آید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ابزار شناختی، اعتبار سنجی، راهنمای آموزشی، درس علوم،

عنوان انگلیسی Develop and Validate a Teacher’s Guide of 1st grade Science Subject-matter based on Cognitive Tools of Imaginative Education Theory
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study is to develop and validate a teacher’s guide of 1st grade science subject-matter based on cognitive tools of imaginative education theory. The research method was qualitative content analysis. The research community included the textbooks and guide of the science teacher and related to the first primary sciences and resources, articles, and digital books associated with cognitive tools of imaginative education theory. The sampling method was purposive and thematic analysis was used to analyze the data. Based on open and axial coding,, 3 basic categories and 7 subcategories related to the water chapter of the first elementary sciences and 10 categories were obtained related to the subject of cognitive tools of imaginative education theory. The first primary science education guide was developed based on the cognitive tools of the imaginative education theory. In order to validate the developed guide, this guide was provided to the experts and their opinions and corrections were collected by Delphi method and applied in the guide. the content validity of the developed guide was investigated using the content validity index and content validity ratio. This guide, which has been approved by experts, has been compiled for the first time in the country and can be used by first grade teachers. It can also be used as a model for teachers and educators to use to teach any content in areas related to children's education such as schools and kindergartens.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ابزار شناختی, اعتبار سنجی, راهنمای آموزشی, درس علوم

نویسندگان مقاله زهرا ثابت جهرمی |
دانشجوی دکتری روان‏شناسی عمومی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران

خدیجه ابوالمعالی |
دانشیار، گروه روان‏شناسی تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران

علی حسینی خواه |
استادیار، گروه آموزشی برنامه‏ریزی درسی، دانشگاه خوارزمی، کرج، ایران

مهرداد ثابت |
استادیار، گروه روان‏شناسی بالینی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران

کیانوش هاشمیان |
دانشیار، گروه روان‏شناسی بالینی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران


نشانی اینترنتی https://www.jiera.ir/article_167787_15744eeba6792fca1b4f402b0d887b01.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات