این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
پژوهش در نظام های آموزشی
، جلد ۱۶، شماره ۵۸، صفحات ۸۹-۱۰۱
عنوان فارسی
مطالعه مروری نظامند برنامههای پیشگیری هیجان مدار در مدرسه
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر، مطالعه و بررسی برنامه های پیشگیری هیجان محور در بافت مدرسه به صورت مطالعه مروری نظامند بود. از طریق پژوهش مروری نظامند و با استفاده از کلیدواژه های تخصصی برنامه های پیشگیری محور، مدرسه محور، برنامه های هیجان محور، برنامه های پیشگیرانه هیجان محور، یادگیری اجتماعی-هیجانی مدرسه محور در پایگاه های اطلاعاتی تخصصی PubMed، Springer، Scopus، ProQuest، Elsevier، Science direct، Google Scholar، از سال های 1990 الی 2022 یافتهها و اطلاعات مورد نظر جهت دستیابی به هدف پژوهش مورد واکاوی قرار گرفت. برای شناسایی و پوشش بیشتر مقالات منتشر شده بعد از جستجوی پایگاههای اطلاعاتی، تعدادی مجلات معتبر نیز بهصورت دستی(Hand Searching) مورد جستجو قرار گرفت. از طریق الگوی پریسما یافتههای پژوهشی مرتبط با متغیرهای برنامه های پیشگیرانه هیجان محور در مدرسه مورد تحلیل قرار گرفت. داده های بازیابی شده برای انجام تجزیه و تحلیل وارد نرم افزارشد و خوشه های شبکه همرخدادی تولید شد. پس از شناسایی، تعدادی از مقالات بعد از بررسی عنوان و چکیده از روند پژوهش کنار گذاشته شدند. در نهایت تعدادی از مقالات به لحاظ ارتباط موضوع پژوهش به عنوان جامعه نهایی پژوهش انتخاب شدند. در تمام مطالعات، برنامه های یادگیری اجتماعی-هیجانی به عنوان مداخله پیشگیرانه در سطوح کلی مدرسه مورد استفاده قرار گرفته است. براساس نتایج مطالعه مروری حاضر، برنامه های یادگیری هیجانی مدرسه محور، ضمن آموزش مستقیم مهارت ها، دانش آموزان را برای مقابله با بد تنظیمی هیجان و راهبردهای مقابله ای موثر مجهز می سازند. در نتیجه استفاده از برنامه های هیجان مدار در مدارس ابتدایی، پیشنهاد شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
برنامه پیشگیری هیجان مدار، برنامه های مدرسه محور، یادگیری اجتماعی-هیجانی،
عنوان انگلیسی
A systematic review studyEmotional-centered prevention programs in the school
چکیده انگلیسی مقاله
The current study's objective was to examine and assess emotion-based preventive programs in the setting of schools using a systematic review methodology. By conducting a systematic assessment of the literature and searching specialist databases using the terms "school-oriented social-emotional learning," "prevention-oriented programs," "emotion-based programs," and "emotion-based preventative programs." To accomplish the research's objective, data from PubMed, Springer, Scopus, ProQuest, Elsevier, Science Direct, and Google Scholar from 1990 to 2022 were evaluated. After examining the databases, a number of reputable journals were manually searched to find and review more published publications (Hand Searching). The variables of emotion-based preventative programs were examined in the setting of the school in the research results connected to the Prisma model. Co-occurrence network clusters were created once the recovered data were entered into the analysis program for the software. Following identification, a number of papers were disqualified from further consideration after receiving their titles and abstracts reviewed. In the end, a handful of papers were selected as the final population of research based on their applicability to the study's subject. Programs for social and emotional learning have been applied as preventive treatments at the whole-school level in all studies. Based on the findings of this analysis, school-based emotional learning programs give kids the tools they need to deal with emotional dysregulation and develop effective coping mechanisms while also teaching children specific skills. As a result, it has been suggested that excitement-focused programs be used in elementary schools.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
برنامه پیشگیری هیجان مدار, برنامه های مدرسه محور, یادگیری اجتماعی-هیجانی
نویسندگان مقاله
شهروز نعمتی |
دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
رحیم بدری گرگری |
استاد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
علی قره داغی |
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
صمد ناجی |
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
نشانی اینترنتی
https://www.jiera.ir/article_167795_84f228a1f95a5c26f974131ce388782d.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات