این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
پژوهش در نظام های آموزشی
، جلد ۱۶، شماره ۵۷، صفحات ۵-۲۰
عنوان فارسی
مدلی برای رتبه بندی گروههای آموزشی در دانشگاههای ایران
چکیده فارسی مقاله
تعیین جایگاه و اهمیت گروههای آموزشی در ساختار عملیاتی دانشگاه و نقش به سزای آن در ارتقای کیفیت فعالیتهای آموزشی و پژوهشی دانشکدههای یک دانشگاه، یکی از مسائل مهم برای دانشگاهها بوده است. برخی دانشگاهها مدلهای سادهای برای رتبهبندی گروههای آموزشی ارائه کردهاند، اما هنوز نظام منسجم و کاملی برای رتبهبندی گروههای آموزشی در دانشگاهها وجود ندارد. هدف اصلی این تحقیق ارائه مدل مناسبی جهت رتبهبندی گروههای آموزشی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در سطح کشور بود. در این پژوهش کیفی روشهای تحلیل محتوای کیفی و مصاحبه نیمهساختاریافته مورداستفاده قرار گرفت. تحلیل محتوای کیفی به شیوه استقرایی انجام شد و مصاحبه نیمهساختاریافته پیرامون موضوع و نحوه امتیازدهی و رتبهبندی طبقهها و زیر طبقهها با مشارکتکنندگان پژوهش صورت گرفت. برای تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه نیمهساختاریافته، از روش تحلیل تفسیری استفاده شد و درنهایت مؤلفههای مدل و امتیازهای آنها استخراج گردید. رسالت، اهداف و جایگاه سازمانی؛ دورههای آموزشی و برنامههای درسی و غیردرسی؛ هیئتعلمی؛ دانشجویان؛ راهبردهای یادگیری/یاددهی؛ امکانات و تجهیزات آموزشی؛ پایاننامهها و رسالهها، سمینارها، قراردادهای پژوهشی و کرسیها و دانشآموختگان مؤلفههای مدل رتبهبندی گروههای آموزشی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی ایران بودند. نتایج حاصل از این مدل رتبهبندی، میتواند برای همه گروههای آموزشی و رشتههای تحصیلی مورداستفاده قرار گیرد. همچنین تدوین این مدل در قالب یک سیستم مکانیزه برای استفادههای مختلف نظیر مقایسه گروههای علمی در دانشگاهها و سطحبندی دانشکدهها نیز مفید خواهد بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رتبهبندی علمی، رتبهبندی گروههای آموزشی، کارکرد آموزشی، کارکرد پژوهشی،
عنوان انگلیسی
Ranking Scientific Groups Model in Iranian Universities
چکیده انگلیسی مقاله
Determining the position and importance of scientific groups in the operational structure of the university and its important role in improving the quality of educational and research activities of the university's affiliated faculties is one of the important issues for universities. Some universities have provided simple models for classifying scientific group, but there is still no coherent and complete system for ranking scientific groups in universities. The main purpose of this study was to provide a suitable model for ranking scientific groups in universities and higher education centers in the country. In this qualitative research, the methods of qualitative content analysis and semi-structured interviews were used. Qualitative content analysis was done inductively and semi-structured interviews were conducted with research participants on the topic and how to rate and rank categories and subcategories. To analyze the data obtained from semi-structured interviews, interpretive analysis method was used and finally the components of the model and their scores were extracted. Mission, goals, organizational position; training courses and curricula and non-curricula; science Committee; Students; Learning / teaching strategies; educational facilities and equipment; theses and dissertations, seminars, research contracts of chairs and graduates were components of the ranking model of scientific group in Iranian universities and higher education centers.The results of this ranking model can be used for all scientific groups and fields of study. It will also be useful to develop this model in the form of a mechanized system for different uses such as comparing academic departments in universities and leveling faculties.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
رتبهبندی علمی, رتبهبندی گروههای آموزشی, کارکرد آموزشی, کارکرد پژوهشی
نویسندگان مقاله
زینب رشیدی |
دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
حسن رشیدی |
استاد، گروه کامپیوتر، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://www.jiera.ir/article_150024_36eef25f6f767fa839215b661ca6048c.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات