این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در نظام های آموزشی، جلد ۱۶، شماره ۵۷، صفحات ۲۱-۳۶

عنوان فارسی اثر خشونت معلم بر تحصیل گریزی، خوش بینی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش بررسی اثر خشونت معلم بر تحصیل گریزی، خوش‌بینی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان بوده است. روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانش‌آموزان دوره اول متوسطه شهر سرباز (استان سیستان و بلوچستان) در سال تحصیلی 1401-1400 بودند (5395N=). به شیوه نمونه‌گیری تصادفی- طبقه‌ای (برحسب جنسیت) تعداد 359 دانش‌آموز از طریق پرسشنامه‌های خشونت معلم (Piskin et al., 2014)، خوش‌بینی تحصیلی (Tschannen-Moran et al., 2013)، تحصیل ‌گریزی (خرمائی و صالح اردستانی، 1395) و سرزندگی تحصیلی (حسین چاری و دهقانی زاده، 1391) موردمطالعه قرار گرفت. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون‌های کولموگروف-اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون، دوربین- واتسون و تحلیل مسیر با کمک نرم‌افزار‌های اس پی اس اس و اسمارت پی آل اس استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که خشونت معلم بر تحصیل گریزی دانش‌آموزان اثر مثبت و بر خوش‌بینی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان اثر منفی دارد. با توجه به این نتایج برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای معلمان در حوزه‌های آشنایی با حقوق طبیعی کودکان و کنترل خشم، شفقت و گذشت نسبت به دیگران پیشنهاد می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تحصیل گریزی، خشونت معلم، خوش بینی تحصیلی، سرزندگی تحصیلی،

عنوان انگلیسی The Effect of Teacher Violence on Academic Avoidanc, Academic Optimism and Academic Vitality of Students
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to investigate the effect teacher violence on academic avoidanc, academic optimism and academic vitality of students. The research method is descriptive-correlation. The statistical population of the study was all secondary high school students in Sarbaz city (Sistan and Baluchestan province) in the academic year 2021-2022 (N=5395). By stratified-stratified sampling (by gender) of 359 students through teacher violence scale (Piskin et al., 2014), Academic Avoidance Scale (Khormaei & Saleh Ardestani, 2016), Academic Avoidance Scale (Tschannen-Moran et al., 2013) and Academic Vitality Scale (Hosseinchari & Dehganizade, 2014) were studied. Kolmogorov-Smirnov tests, Pearson correlation coefficient, Durbin-Watson and path analysis Correlation coefficient and path analysis were used to analyze the data by using SPSS and Smart PLS softwares. Findings showed that teacher violence has a positive effect on academic avoidanc and has a negative effect on academic optimism and academic vitality of students. According to these results, holding in-service training workshops for teachers in the areas of familiarity with children's natural rights, anger management, compassion and forgiveness towards others is recommended.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تحصیل گریزی, خشونت معلم, خوش بینی تحصیلی, سرزندگی تحصیلی

نویسندگان مقاله رجب رئیسی سرمیچی |
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.

ناصر ناستی زایی |
دانشیار مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.


نشانی اینترنتی https://www.jiera.ir/article_161598_3ca01a1c3223915e93b17ccd02e0336e.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات