این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
پژوهش در نظام های آموزشی
، جلد ۱۶، شماره ۵۷، صفحات ۷۴-۹۰
عنوان فارسی
بررسی تحلیلی روش تربیتی مبتنیبر تشویق از منظر آموزههای دینی اسلام: الگویی برای نظام تربیت کارگزاران در جامعه اسلامی
چکیده فارسی مقاله
در آموزههای دینی اسلام، تشویق، بهعنوان روش تربیتی مورد تأکید قرار گرفته است. آموزههای دینی، در جهت تربیت و هدایت انسانها، از روش تشویق استفاده کرده است. هدف پژوهش حاضر، ارائه الگویی برای نظام تربیت کارگزاران در جامعه اسلامی مبتنیبر روش تشویق مورد نظر آموزههای دینی بود. این پژوهش، از نظر هدف، کاربردی؛ از نظر روش گردآوری دادهها، توصیفی؛ و از نظر ماهیت دادهها، کیفی بود. بر این اساس، ابتدا، از طریق روش تحلیل محتوای کیفی، آموزههای دینی مرتبط با روش تشویق استخراج شد. سپس، از طریق نظریه زمینهای، طی سه فرایند کدگذاری باز، محوری و گزینشی به تحلیل اطلاعات اقدام شد. نتایج نشان داد، رهبری تحولگرا، رهبری هدفگذار، رهبری بصیرتافزا، رهبری مبتنیبر مصلحت اجتماعی، رهبری انگیزهبخش و رهبری دوراندیش، عوامل نظام تربیت کارگزاران در جامعه اسلامی هستند. بر این اساس، در یک چشمانداز کلی، پدیده تربیت تحولآفرین در نظام تربیت کارگزاران جامعه اسلامی شناسایی شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
قرآن کریم، آموزههای دینی اسلام، تحلیل محتوای کیفی، تربیت، تشویق، جامعه اسلامی، نظریه زمینهای،
عنوان انگلیسی
Analytical Study of the Educational Method Based on Encouragement from the Perspective of the Religious Teachings of Islam: A Model for the Educational System of Agents in Islamic Society
چکیده انگلیسی مقاله
In the religious teachings of Islam, encouragement, has been emphasized as educational method. The religious teachings, in order to educate and guide people, the method of encouragement has used. The purpose of the present study, was to provide a model for the training system of agents in Islamic society based on the method of encouragement intended by Religious Teachings. This research, in terms of purpose, was applied; In terms of data collection method, was descriptive; and in terms of the nature of the data, was qualitative. Accordingly, first, through the method of qualitative content analysis, religious teachings related to the method of encouragement were extracted. Then, through Grounded Theory, data was analyzed through three processes of open, axial and selective coding. The results showed, transformational leadership, goal-oriented leadership, insightful leadership, leadership based on social expediency, motivational leadership and future-oriented leadership, are the factors of the system of training agents in the Islamic society. Based on this, in a general perspective, the phenomenon of transformational training in the system of training agents of the Islamic society was identified.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
قرآن کریم, آموزههای دینی اسلام, تحلیل محتوای کیفی, تربیت, تشویق, جامعه اسلامی, نظریه زمینهای
نویسندگان مقاله
معین صوراسرافیل |
دانشجوی دکتری گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
سید محمدمهدی احمدی |
استادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
احمد مرادخانی |
استادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
نشانی اینترنتی
https://www.jiera.ir/article_158810_caf37696669f655bc74f690ca9bf62a4.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات