این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در نظام های آموزشی، جلد ۱۶، شماره ۵۷، صفحات ۱۰۵-۱۱۸

عنوان فارسی تدوین الگوی دانشگاه سبز پایدار برای آموزش عالی
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر تدوین الگوی دانشگاه سبز پایدار برای آموزش عالی بود که با رویکرد کیفی و روش مطالعه موردی انجام‌ شد. جامعه آماری، متخصصان و اساتید دانشگاه‌های سراسری کشور در حوزه دانشگاه سبز در سال 1400 بودند که 10 نفر طبق اصل اشباع نظری با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نمیه‌ساختاریافته و بررسی اسناد موجود در این زمینه بود. داده‌های به دست آمده با استفاده از روش بازخورد مشارکت کننده اعتباریابی شدند و روایی داده‌ها با استفاده از معیار کیفیت (مؤثق بودن) سنجیده و مورد تأیید قرار گرفت. داده‌ها با روش تحلیل مضمون تحلیل شدند. نتیجۀ تحلیل داده‌ها منجر به شناسایی 174 مضمون پایه، 40 مضمون سازمان‌دهنده در زمینۀ دانشگاه سبز پایدار گردید که در قالب 7 مضمون فراگیر به شرح 1. مدیریت منابع سبز پایدار، 2. مدیریت سبز پایدار دانشگاه، 3. امور آموزشی سبز پایدار، 4. امور سبز پژوهشی پایدار، 5. نظام مدیریت زیست‌محیطی فضای دانشگاه، 6. مدیریت منابع انسانی سبز پایدار، 7. فرهنگ‌سازی سبز پایدار سازمان‌دهی شدند. در نهایت با استفاده از یافته‌های پژوهش، مدلی تحت عنوان دانشگاه سبز پایدار برای آموزش عالی ارائه گردید. امید می‌رود الگوی تدوین شده به توسعه آموزش عالی در جهت سبز شدن دانشگاه‌ها و پایداری اقتدار علمی کشور کمک کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانشگاه سبز، پایدار، آموزش عالی،

عنوان انگلیسی Developing a Model of Sustainable Green University for Higher Education
چکیده انگلیسی مقاله The aim of the present study was to develop a sustainable green university model for higher education which was done with a qualitative approach and case study method. The statistical population consisted of specialists (experts) and professors of public universities in the field of green university in the year 2022 that 10 people were selected according to the principle of theoretical saturation and by purposive sampling. The study instrument included a semi-structured interview and review of existing documents in this field. The obtained data were validated using participant feedback method and data validity was measured and evaluated through quality criteria (reliable). The data were analyzed by thematic analysis method. The result of data analysis led to identification of 174 basic themes and 40 organizing themes in the field of sustainable green university that were organized in the form of 7 global themes as described 1.sustainable green resources management; 2. Sustainable green management of university; 3. Sustainable green educational affairs; 4. Sustainable green research affairs; 5. Environmental management system of university space; 6. Sustainable green human resources management; 7. Sustainable green acculturalization. Finally, a model called sustainable green university was presented for higher education using the research findings. It is hoped that the developed model will help the development of higher education in order to green the universities and the sustainability of the country’s scientific authority.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله دانشگاه سبز, پایدار, آموزش عالی

نویسندگان مقاله سکینه جعفری |
استادیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران


نشانی اینترنتی https://www.jiera.ir/article_161597_46dc2b2998995d3d2d15f5da258afe73.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات