این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در نظام های آموزشی، جلد ۱۶، شماره ۵۶، صفحات ۲۲-۳۳

عنوان فارسی شناسایی شایستگی ها و راهبردهای بالندگی اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان در ارتباط با برنامه درسی:یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله برنامه درسی یکی از عواملی است که می‌تواند موجب بهبود کیفیت آموزش در نظام‌های آموزش عالی شود. هدف از این مطالعه شناسایی شایستگی‌ها و راهبرد های بالندگی اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان در زمینه برنامه درسی (از میان عناصر نه گانه برنامه درسی فقط سه عنصر روش تدریس، محتوا و ارزشیابی) در سال 1399 بود. این مطالعه در چارچوب رویکرد کیفی و روش گرانددتئوری صورت گرفته است. جامعه پژوهش شامل تمامی اساتید دانشگاه فرهنگیان تهران بود، در این مطالعه بر اساس منطق نمونه‌گیری در روش‌های کیفی و با استفاده از روش نمونه‌گیری ملاک‌محور و شبکه‌ای 16 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. تجزیه‌و‌تحلیل اطلاعات بدست آمده از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته در چند مرحله و با استفاده از تحلیل مضمون صورت گرفت است. برای حصول اطمینان از اعتبار نتایج بدست آمده از ممیزی بازبینی اعضاء استفاده شد. نتایج بدست آمده از پژوهش نشان داد که می‌توان شایستگی‌های اعضای هیئت علمی در ارتباط با سه عنصر برنامه درسی را در 20 شایستگی طبقه‌بندی کرد و همچنین از پنج راهبرد برای بالنده کردن اعضای هیئت علمی استفاده کرد. در نتیجه با استفاده از راهبردهای درس پژوهی، کارگاه‌های آموزشی مناسب، منتورینگ، فرصت مطالعاتی و دعوت از اساتید برجسته می‌توان شایستگی‌های اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان در ارتباط با برنامه درسی را بهبود بخشید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بالندگی، برنامه درسی، دانشگاه فرهنگیان، ارزشیابی، محتوا،

عنوان انگلیسی identifying the components and growth strategies of the faculty members of farangian university in the field of curriculum planning: Qualitive research
چکیده انگلیسی مقاله Higher education in every country pursues different aims. One aim of its educational, research-basedsystem is knowledge-production, along with training of human force for economic, social, culturalsectors etc. Curriculum is one factor in improvement of the educational quality of educational systems.The purpose of this study is to identify merits and strategies of the development of FarhangianUniversity faculty members regarding curriculum (among the 9 elements of curriculum only three arerelated to teaching method, content and evaluation). This investigation is a qualitative study and itspopulation includes all Farhangian University instructors. Sampling was done according to the samplingmethods of qualitative studies using criterion-based and network sampling. Analysis of data frominterviews was performed in a number of steps based on theme analysis. To ensure the validity of theresults a peer-review survey was considered. The findings indicate that the merits of the facultymembers regarding the three curriculum elements could be classified into 21 categories. In addition, 5strategies could be used for the development of faculty members.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله بالندگی, برنامه درسی, دانشگاه فرهنگیان, ارزشیابی, محتوا

نویسندگان مقاله امیر یونسی |
گروه علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، کرج، ایران

عفت عباسی |
گروه علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، کرج، ایران

علی حسینی خواه |
گروه علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، کرج، ایران

حسین خنیفر |
دانشگاه فرهنگیان


نشانی اینترنتی https://www.jiera.ir/article_150009_0c75fd72a6e43391120beea62112439d.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات