این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در نظام های آموزشی، جلد ۱۶، شماره ۵۶، صفحات ۳۴-۴۷

عنوان فارسی بررسی معیارهای صلاحیت حرفه ای معلمان دوره ابتدایی (شهرستان پرند)
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر بررسی معیارهای صلاحیت حرفه‌ای معلمان دوره ابتدایی بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی با تاکید بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را معلمان مدارس ابتدایی شهرستان پرند (160 نفر) تشکیل می دادند. برای تعیین حجم نمونه از جدول کرجسی مورگان استفاده شد و تعداد 113 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند که گزینش آنها به شکل تصادفی – طبقه ای متناسب صورت گرفت .جمع آوری داده ها بر اساس پرسشنامه استاندارد سنجش صلاحیت معلمان با ضریب الفای کرانباخ 87% و روایی صوری و محتوایی آن با نظرات اساتید متخصص و خبره تایید و انجام شد . تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل عاملی و نرم افزار SPSS 21 صورت پذیرفت .نتایج پژوهش نشان داد که میانگین کلی 11 معیار مطرح شده (4.38) از میانگین متوسط بالاتر بوده و معلمان از صلاحیت حرفه‌ای نسبتاً خوبی برخوردار بوده اند و همه معیارهای ارائه شده با کسب نمرات بالاتر از میانگین کلی 3 از معیارهای صلاحیت حرفه‌ای ایشان به شمار می‌روند و دو عامل فعالیت در جهت توسعه حرفه‌ای( با میانگین 7.73) و طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی آموزشی(با میانگین 7.26) از مهم ترین و موثرترین عوامل و 2 عامل سنجش و برقراری ارتباط با نتایج یادگیری(با میانگین 4.39) و مشارکت در امور اجرایی و مدیریتی(با میانگین 4.35) از کم اهمیت‌ترین عوامل در صلاحیت حرفه‌ای معلمان بوده است. واژه‌های کلیدی: معیارهای صلاحیت حرفه‌ای، معلمان دوره ابتدائی
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دوره ابتدائی، معلمان، معیارهای صلاحیت حرفه ای،

عنوان انگلیسی Assessing professional qualifications of primary school teachers
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this research was to study elementary teachers’ professional competence. The research method was descriptive-correlation with emphasis to structural equation. The population of this research was consisted of elementary teachers(160persons) that based on the morgans table the samples was 113 persons which were selected at random and stratified. a standard questionnaire (which title evaluation of teachers’ professional competence was used to collected the data with %87 Cronbach’s alpha. its face and content validity confirmed with the professors’ comments. The data analyze done with spss software and factor analysis. The results showed that the overall average of the 11 criteria (4.38) was higher than the average and teachers had relatively good professional competence. and all the criteria presented with scores higher than the overall average of 3 are the criteria of their professional competence.and the two factors of activity for professional development (with an average of 7.73) and educational designing and planning (with an average of 7.26) are the most important and effective Factors and 2 factors of measuring and communicating with learning outcomes (with an average of 4.39) and participation in administrative and managerial affairs (with an average of 4.35) have been the least important factors in the professional competence of teachers.Keywords: professional qualifications; primary school teachers
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله دوره ابتدائی, معلمان, معیارهای صلاحیت حرفه ای

نویسندگان مقاله علی اکبر امین بیدختی |
گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان

محمدحسن پرداختچی |
استاد مدیریت آموزشی دانشگاه شهید بهشتی تهران

سعادت علی یاری |
کارشناس ارشد - دانشگاه شهید بهشتی - ساختمان ریاست - معاونت پژوهشی


نشانی اینترنتی https://www.jiera.ir/article_150008_e0d67a772a3f01bbb7855a9da740f15f.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات