این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
پژوهش در نظام های آموزشی
، جلد ۱۵، شماره ۵۵، صفحات ۲۹-۴۰
عنوان فارسی
پیش بینی اضطراب پژوهشی بر اساس کمک طلبی پژوهشی و خودکارآمدی پژوهشی در دوران شیوع ویروس کرونا
چکیده فارسی مقاله
این پژوهش با هدف تعیین نقش کمک طلبی پژوهشی و خودکارآمدی پژوهشی در پیشبینی اضطراب پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دوران شیوع ویروس کرونا انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه یاسوج در سال تحصیلی 1399-1400 بود. 343 نفر بهعنوان گروه نمونه پژوهش با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه کمک طلبی پژوهشی سعیدی رضوانی (1396)، پرسشنامه خودکارآمدی پژوهشی Büyükőztürk و همکاران (2011) و پرسشنامه اضطراب پژوهش بورنگ و همکاران (1396) بوده است. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین کمک طلبی پژوهشی و خودکارآمدی پژوهشی با اضطراب پژوهشی ارتباط معناداری مشاهده شد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد متغیرهای اجتناب از کمک طلبی، نیاز به کمک طلبی، خودکارآمدی شناخت مسئله، خودکارآمدی روششناسی و خودکارآمدی گزارشنویسی توانایی پیشبینی اضطراب پژوهشی را دارند؛ بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که کمک طلبی پژوهشی و خودکارآمدی پژوهشی منجر به کاهش سطح اضطراب پژوهشی دانشجویان در دوران شیوع ویروس کرونا میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اضطراب پژوهشی، خودکارآمدی پژوهشی، کرونا ویروس، کمک طلبی پژوهشی،
عنوان انگلیسی
Role of Research Help-Seeking and Research Self-efficacy in the Prediction of Research Anxiety among Graduate Students during the Coronavirus 2019 Epidemic (COVID-19)
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this study was to determine the role of research help seeking and research self-efficacy in the prediction of research anxiety among graduate students during the Coronavirus 2019 Epidemic (COVID-19). The research method was descriptive-correlational. The statistical population of the present study included all graduate students of Yasouj University in the academic year 2020-2021. 343 graduate students were selected as the sample group by available sampling method. Data collection tools included Rezvani Research help seeking Questionnaire (2016), Biocosturk Research Self-Efficacy Questionnaire (2011), and Research Anxiety Questionnaire of Borang et al. (2017). Pearson correlation test and multiple regression analysis were used to analyze the data. The results of Pearson correlation coefficient test showed that a significant relationship was observed between researches help seeking and research self-efficacy with research anxiety. The results of multiple regression analysis showed that the variables of avoidance of help seeking, need for help, problem recognition self-efficacy, methodological self-efficacy and reporting self-efficacy have the ability to predict research anxiety. Therefore, it can be concluded that research help seeking and research self-efficacy lead to reduce research anxiety students during COVID-19.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اضطراب پژوهشی, خودکارآمدی پژوهشی, کرونا ویروس, کمک طلبی پژوهشی
نویسندگان مقاله
شیرین روستائی |
دانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران
علی تقوائی نیا |
دانشیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران
فریبرز نیکدل |
استادیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران
نشانی اینترنتی
https://www.jiera.ir/article_146213_51612ed79e4d3a3fc65e8f5f25237c67.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات