این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
پژوهش در نظام های آموزشی
، جلد ۱۵، شماره ۵۵، صفحات ۴۱-۵۰
عنوان فارسی
شناسایی شاخص های آموزشی در دوران کرونا
چکیده فارسی مقاله
شیوع کرونا و بهتبع آن تعطیلی مراکز آموزشی در جهان و ایران باعث شد تا شکل آموزش از حضوری به غیرحضوری یا مجازی تغییر یابد. ازاینرو، عدم فراهم بودن زیرساختهای لازم، عدم آشنایی معلمان و دانشآموزان با یادگیریهای مجازی باعث شد تا خانوادهها، دانشآموزان و مدارس با چالش عظیمی در زمینه یادگیری روبرو شوند. به همین دلیل، هدف از انجام این پژوهش، شناسایی شاخصهای آموزشی موجود در دوران کرونا بود. پژوهش به لحاظ ماهیت داده از نوع کیفی به سبک تحلیل محتوا بود. حجم نمونه پس از اشباع نظری به تعداد 11 نفر و بهصورت هدفمند انتخاب شد. گردآوری دادهها از طریق مصاحبه نیمهساختارمند و تجزیهوتحلیل اطلاعات به روش فن مضمون و با استفاده از نرمافزار MAXQDA10 انجام شد. یافتهها نشان داد شاخصهای آموزشی در دوران بحران و شیوع کرونا به تعداد 5 مورد شامل؛ «عوامل مربوط به مدرسه، خانواده، معلمان، زیرساختهای ارتباطی و عوامل مربوط به دانشآموزان» است. لذا ایجاد زیرساختهای ارتباطی در تمامی نقاط کشور اعم از روستاها و شهرها، فرهنگسازی یادگیری الکترونیکی و برگزاری دورههای ضمن خدمت جهت ارتقای بهرهوری معلمان در انجام یادگیریهای الکترونیکی میتواند به آموزش در دوران بحران کمک نماید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خانواده، دانشآموزان، شاخصهای آموزشی، شیوع کرونا، مدرسه، یادگیری الکترونیکی،
عنوان انگلیسی
Identifying Indicators of Education in During the COVID-19
چکیده انگلیسی مقاله
The spread of Corona and the consequent closure of educational centers in the world and in Iran caused the form of education to change from face-to-face or virtual. Hence, the lack of necessary infrastructure, teachers 'and students' unfamiliarity with virtual learning caused families, students and schools to face a huge learning challenge. For this reason, the purpose of this study is to identify the indicators of educational of the Corona. The nature of the research is qualitative in terms of content analysis style. The sample size after theoretical saturation was 11 people and purposefully selected. Data were collected through semi-structured interviews and data analysis by thematic method using MAXQDA10 software. Findings showed that educational indicators in times of crisis and corona outbreak included 5 cases; "Factors related to school, family, teachers, communication infrastructure and factors related to students." Therefore, creating communication infrastructure in all parts of the country, including villages and cities, creating a culture of e-learning and holding in-service courses to improve the productivity of teachers in conducting e-learning can help education in times of crisis.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
خانواده, دانشآموزان, شاخصهای آموزشی, شیوع کرونا, مدرسه, یادگیری الکترونیکی
نویسندگان مقاله
عادل زاهد بابلان |
استاد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
مهدی مصلح گرمی |
انشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
جواد امجدی حور |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
الهه سلطانی |
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
نشانی اینترنتی
https://www.jiera.ir/article_146251_b9fbd4b6a6167660a1d16bdd7f4ef88d.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات