این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در نظام های آموزشی، جلد ۱۵، شماره ۵۵، صفحات ۸۵-۹۷

عنوان فارسی بررسی نقش سواد رسانه ‌ای در پیش‌ بینی نگرش نسبت به یادگیری الکترونیکی دانشجویان و اساتید در ایام کرونا
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش سواد رسانه‌ای در پیش‌بینی نگرش نسبت به یادگیری الکترونیکی دانشجویان و اساتید در ایام کرونا بود. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی ازلحاظ روش تحقیق توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان و اساتید دانشگاه پیام نور کرمان بودند که 473 نفر از آن‌ها (366 نفر از دانشجویان و 107 نفر از اساتید) با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه نگرش به یادگیری الکترونیکی سید تقوی (1386) و سواد رسانه‌ای فلسفی (1393) بود. داده‌ها با استفاده از آزمون تی تک نمونه‌ای، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته‌های پژوهش نشان داد وضعیت نگرش نسبت به یادگیری الکترونیکی در بین دانشجویان، اساتید و کل نمونۀ پژوهش با سطح معنی‌داری کمتر از 05/0 به‌طور معنی‌داری بیشتر از حد متوسط (4) است (05/0 P<). وضعیت سواد رسانه‌ای در بین دانشجویان، اساتید و کل نمونۀ پژوهش با سطح معنی‌داری 001/0 به‌طور معنی‌داری بیشتر از حد متوسط (3) است ( 01/0 P<). بین سواد رسانه‌ای و نگرش به یادگیری الکترونیکی در دانشجویان و اساتید در ایام کرونا رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد (01/0>P). متغیر سواد رسانه‌ای به‌صورت مثبت و معنی‌دار نگرش نسبت به یادگیری الکترونیکی را در دانشجویان و اساتید در ایام کرونا پیش‌بینی می‌کرد (01/0>p، 0/81 =β). بر اساس نتایج، می‌توان با برگزاری دوره‌های آموزشی مهارت‌های سواد رسانه‌ای دانشجویان و اساتید را جهت ایجاد نگرش مثبت نسبت به یادگیری الکترونیکی افزایش داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اساتید، دانشجویان، سواد رسانه‌ای، نگرش نسبت به یادگیری الکترونیکی،

عنوان انگلیسی The Role of Media Literacy in Predicting Attitudes toward E-learning of Students and Professors in the Corona
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study is to investigate the role of media literacy in predicting attitudes toward e-learning of students and professors in the corona. The present study was applied in terms of descriptive-survey research method. The statistical population of the study includes all students and professors of Payame Noor University of Kerman, of which 473 (366 students and 107 professors) were selected by stratified random sampling. Data collection tools included Seyed Taghavi (2007) e-learning attitude questionnaire and phalsafi media literacy (2014). Data were analyzed using one-sample t-test, Pearson correlation coefficient and multiple regression. Findings showed that the attitude towards e-learning among students, professors and the whole research sample with a significance level of less than 0.05 is significantly higher than the average (4) (P < 0.05). The status of media literacy among students, professors and the whole research sample with a significance level of 0.001 is significantly higher than the average (3) (P < 0.01). There is a positive and significant relationship between media literacy and attitudes toward e-learning in students and professors during the Corona era (P < 0.01). The media literacy variable positively and significantly predicted the attitude towards e-learning in students and professors during the coronation period (p < 0.01, β = 0.81). Based on the results, it is possible to increase the media literacy skills of students and professors by holding training courses to create a positive attitude towards e-learning.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله اساتید, دانشجویان, سواد رسانه‏ای, نگرش نسبت به یادگیری الکترونیکی

نویسندگان مقاله فریبا درتاج |
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

مریم رجبیان ده زیره |
دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی تهران، تهران، ایران

آزاد الله کرمی |
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://www.jiera.ir/article_145986_d3f2897f88988b2bc31e474d2b91538f.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات