این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
پژوهش در نظام های آموزشی
، جلد ۱۵، شماره ۵۵، صفحات ۱۴۳-۱۵۲
عنوان فارسی
رابطه نگرش معلمان نسبت به تغییر و فرسودگی شغلی در دوران کووید-۱۹ با نقش واسطهای پذیرش آموزش مجازی
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش بررسی رابطه بین نگرش نسبت به تغییر و فرسودگی شغلی معلمان در دوران کووید-19 با نقش واسطهای پذیرش آموزش مجازی بود. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی و بهطور خاص مدلیابی معادلات ساختاری بود. از جامعه آماری معلمان دو استان خوزستان و ایلام در سال تحصیلی 1400-1401، 353 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه استاندارد نگرش نسبت به تغییر (Dunham et al, 1989)؛ پرسشنامه پذیرش آموزش الکترونیک حسینی و همکاران، 1393؛ پرسشنامه فرسودگی شغلی (Maslach & Jackson, 1997). دادهها به روش مدل یابی معادلات ساختاری تجزیهوتحلیل شدند و یافتهها حاکی از معنیداری رابطه مستقیم بین نگرش نسبت به تغییر با پذیرش آموزش مجازی بود (01/0>P)، رابطه مستقیم بین پذیرش آموزش مجازی و فرسودگی شغلی معنیدار بود (01/0>P)، اما رابطه مستقیم بین نگرش نسبت به تغییر و فرسودگی شغلی ازنظر آماری معنیدار نبود (05/0P). لذا میتوان گفت نگرش مثبت نسبت به تغییر، با تأثیر بر میزان پذیرش آموزش مجازی در معلمان بهصورت غیرمستقیم فرسودگی شغلی را در دوره همهگیری کووید-19 پیشبینی میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پذیرش آموزش مجازی، فرسودگی شغلی، کووید-19، معلم، نگرش نسبت به تغییر،
عنوان انگلیسی
The Relationship between Teachers’ Attitudes Toward Change and Job Burnout in the period of the covid-19 pandemic with the Mediating Role of Virtual Education Acceptance
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to investigate the relationship between teachers’attitudes toward change and job burnout in the Covid-19 pandemic with the mediating role of virtual education ac ceptance. The research method was descriptive-correlation and in particular modeling of structural equations. From the statistical population of teachers in Khuzestan and Ilam provinces in the academic year 2021-2022, 353 people were selected by cluster random sampling. The research instruments were the Dunham et al, standard questionnaire of attitude towards change, 1989; Hosseini et al.e admission e-learning questionnaire, 2014; Maslach & Jackson job burnout questionnaire, 1997. The results showed a significant direct relationship between teachers’attitudes toward change and virtual education acceptance(p< 0.01), a direct relationship between virtual education acceptance and burnout was significant(p< 0.01), but the direct relationship between attitudes toward change and burnout was not statistically significant (P >0.05). There was a significant indirect relationship between attitudes toward change and burnout through e-learning(p< 0.01). Therefore, it can be said that a positive attitude towards change, by affecting the acceptance rate of e-learning in teachers, indirectly predicts burnout in the period of the covid-19 pandemic.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
پذیرش آموزش مجازی, فرسودگی شغلی, کووید-19, معلم, نگرش نسبت به تغییر
نویسندگان مقاله
ماه آزادیان بجنوردی |
مدرس گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس فاطمه زهرا (س)، اهواز، ایران
سعید بختیارپور |
استادیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
مهسا حاتمی |
آموزش و پرورش شهرستان باوی، خوزستان، ایران
قاسم سعدی مجد |
آموزش و پرورش شهرستان باوی، خوزستان، ایران.
علی خلقتی |
آموزش و پرورش شهرستان باوی، خوزستان، ایران.
سکینه بختیارپور |
آموزش و پرورش شهرستان دهلران، ایلام، ایران.
مریم بختیارپور |
آموزش و پرورش شهرستان دهلران، ایلام، ایران.
زهرا بختیارپور |
آموزش و پرورش شهرستان دهلران، ایلام، ایران.
مریم بختیاری |
آموزش و پرورش شهرستان موسیان، ایلام، ایران.
نشانی اینترنتی
https://www.jiera.ir/article_146254_45c7cf54f56962c58ba66d6ba16bc0d0.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات