این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در نظام های آموزشی، جلد ۱۵، شماره ۵۴، صفحات ۱۸-۳۲

عنوان فارسی فراتحلیل تأثیر عوامل فردی، آموزشگاهی و خانوادگی در عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستانی
چکیده فارسی مقاله فراتحلیل حاضر نقش عوامل فردی، آموزشگاهی و خانوادگی در عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دوره‌های اول و دوم مقطع متوسطه را به‌طور نظام‌دار مرور کرده ‌است. کلیه پژوهش‌های چاپ‌شده در مجلات، سایت‌های رسمی نگهداری و آرشیو مقالات علمی در حوزه افت و پیشرفت تحصیلی جمع‌آوری و تعداد 65 مقاله مرتبط با در نظر گرفتن ملاک‌های ورود وارد تحلیل شدند. مقالات بعد از کدگذاری و ارزیابی میزان توافق داوران از طریق روش Orwin، به دلیل وجود ناهمگونی، با‌ روش مدل اثرات تصادفی DerSimonian and Laird تحلیل شدند. اندازه اثر ترکیبی در پیشرفت تحصیلی 270/0 (001/0P<، 801/9z=، 321/0-218/0: % 95CI) معنادار و بالای متوسط و در افت تحصیلی 521/0 (001/0P<، 580/7z=، 621/0-404/0: % 95CI) بود. با توجه به اینکه مهم‌ترین عامل در حوزه پیشرفت تحصیلی ویژگی‌های فردی دانش‌آموزان و در افت تحصیلی ویژگی‌های خانوادگی بود، پیشنهاد می‌گردد به رشد ویژگی‌های فردی در دانش‌آموزان و توجه خانواده‌ها به تعاملات سازنده با فرزندان و همچنین مشارکت با اولیای مدرسه، توجه بیشتری مبذول گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله افت تحصیلی، عملکرد تحصیلی، عوامل آموزشگاهی، عوامل خانوادگی، عوامل فردی،

عنوان انگلیسی A Meta-Analysis of Individual, Familial, and School Factors Affecting Academic Performance and Dropout among High School Students
چکیده انگلیسی مقاله The aim of present meta-analysis was to examine the effects of personal, family and schooling factors on academic performance and droppout among Iranian secondary students. The published and archived researches in journals, databases, and printed ones relating to academic achievement and dropout have collected. According to the inclusion criteria, 65 articles included in the analysis. After coding the articles, using Orwin’s method, 98% inter-rater agreement among raters have been gained. The random-effect model of DerSimonien and Laird was used with software. It was revealed that in predicting academic achievement, the average effect sizes for all factors and combination of factors 0.270(95CI%:0.218-0.321, Z=9.801, P< 0.001) and for dropout 0.521(95CI%:0.404-0.621, Z=7.580, P< 0.001). According to the findings, it was revealed that in academic achievement, personal factors and in dropout, schooling factors play main roles, so it is recommended to pay attention to the personal characteristic of students and constructive interactions among parents with youth and school staff.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله افت تحصیلی, عملکرد تحصیلی, عوامل آموزشگاهی, عوامل خانوادگی, عوامل فردی

نویسندگان مقاله بایرامعلی رنجگر |
دانشجوی دکتری روان‏شناسی تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران

مالک میرهاشمی |
دانشیار گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران

حسن پاشاشریفی |
استاد گروه روان‏شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران


نشانی اینترنتی https://www.jiera.ir/article_120911_dad247c96416ca95cedc8556b6d56aad.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات