این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
پژوهش در نظام های آموزشی
، جلد ۱۵، شماره ۵۴، صفحات ۵۱-۶۷
عنوان فارسی
تبیین مدل زمینهای راهبردها و پیامدهای مزیت رقابتی مبتنی بر توانمندسازی اعضای هیات علمی و اساتید دانشگاهها
چکیده فارسی مقاله
توانمندسازی کادر آموزشی، مسیر توسعه و پیشرفت سازمانهای آموزشمحور در مواجهه با تغییرات جهانی میباشد. از اینرو هدف تحقیق، تبیین مدل زمینهای راهبردها و پیامدهای مزیت رقابتی مبتنی بر توانمندسازی اعضای هیات علمی و اساتید دانشگاهها بود. به منظور تحقق این هدف از روششناسی کیفی و روش تحقیق نظریه داده بنیاد استفاده شد. جامعهی تحقیق شامل نخبگان آموزشی در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی- غیرانتفاعی شهر مشهد (اعضای هیات علمی و اساتید باتجربه) بود و نمونهگیری آزمودنیها به صورت نظری و گلوله برفی صورت گرفت. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبه نیمهساختاریافته بود و دادههای حاصل از مصاحبهها به روش زمینهای، کدگذاری شده، تجزیه و تحلیل گردید. نتیجه گروهبندی کدها، نشاندهنده 10 مقوله-ی اصلی، 57 مقوله فرعی و 50 مفهوم بود که در قالب مدل پارادایمی شامل: راهبردها (تفکر راهبردی، تحول سازمانی، نوآوری سازمانی و نوآوری شغلی) و پیامدها (توسعه فرهنگ سازمان، توسعه سازمانی، ارتقای بهرهوری، توسعه اجتماعی، توسعه محیطی و پرورش تفکر راهبردی) میشود که "فرآیند راهبردهای ایجاد مزیّت رقابتی مبتنی بر توانمندسازی اساتید دانشگاهها جهت حصول پیامدها" را نشان میدهد. با توجه به طیف مخاطبان و مشتریان دانشگاه توصیه میشود که مدیران آموزش عالی در دانشگاهها طرحهای کارشناسی شده را جهت شناسایی و پیادهسازی توانمندیهای لازم برای اساتید دانشگاه اجرا کنند. همچنین نیروی انسانی را بر اساس توانمندیهای خود جذب و استخدام نمایند. بدیهی است دانشگاه در امور آموزش و پژوهش فقط در این صورت در عرصه رقابتهای کنونی موجود در محیط دانشگاهی بالندگی خود را حفظ کرده و این بالندگی باعث توسعه مزیت رقابتی خواهد شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اعضای هیات علمی، توانمندسازی، مدلهای توانمندی، نظریه داده بنیاد،
عنوان انگلیسی
تبیین مدل زمینهای راهبردها و پیامدهای مزیت رقابتی مبتنی بر توانمندسازی اعضای هیات علمی و اساتید دانشگاهها
چکیده انگلیسی مقاله
Empowering the teaching staff is required for the development and progress of education-oriented organizations in the face of global changes. Therefore, the purpose of this study was to elaborate on the background model of strategies and consequences of competitive advantages based on the empowerment of faculty members and university professors. In this applied paper, a qualitative methodology based on the foundation theory was employed. The study population consisted of educational elites (faculty members and experienced professors) in non-profit and private universities and institutions of higher education in Mashhad. The subjects were selected using snowball sampling. The data collection tool was a semi-structured interview and the data obtained from the interviews were coded and analyzed. After grouping the codes, 10 main categories, 57 sub-categories and 50 concepts were obtained, which were organized in a paradigm model as strategies (strategic thinking, organizational transformation, organizational innovation and career innovation) and consequences (organizational culture development, organizational development, productivity and social development, environmental development and strategic thinking). The results suggested the process of developing competitive advantage strategies based on empowering university professors. Given the broad range of a university’s customers, it is recommended that the managers of higher education institutions develop expert projects to identify and foster the necessary capabilities and competencies for university professors, recruiting human resources based on their skills and capabilities. The universities will continue to grow in the field of education and research, and this growth will lead to the development of a competitive advantage
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اعضای هیات علمی, توانمندسازی, مدلهای توانمندی, نظریه داده بنیاد
نویسندگان مقاله
صادق جهانگیری |
گروه مدیریت، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران
مسلم چرابین |
گروه مدیریت، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران
محمد کریمی |
گروه مدیریت، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران
وحید ساعت چیان |
گروه علوم ورزشی و تربیتبدنی، دانشگاه بینالمللی امام رضا علیهالسلام، مشهد، ایران
نشانی اینترنتی
https://www.jiera.ir/article_133933_fdb504526d0f38e9931e0e97aa87e3ad.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات