این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
پژوهش در نظام های آموزشی
، جلد ۱۵، شماره ۵۴، صفحات ۱۲۶-۱۳۶
عنوان فارسی
نقش میانجی انگیزش تحصیلی در رابطه بین باورهای هوشی و خودارزشمندی در میان دانشآموزان دختر
چکیده فارسی مقاله
هدف از انجام این پژوهش تعیین نقش انگیزش تحصیلی در رابطه بین باورهای هوشی و خودارزشمندی بود. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی و ازلحاظ نحوه گرداوری دادهها در زمره پژوهشهای توصیفی از نوع همبستگی و ازلحاظ روش در زمره پژوهشهای کمی بود. جامعه پژوهش حاضر عبارت بود از کلیه دانشآموزان دختر متوسطه شهر بجنورد در سال تحصیلی 1398-1397 بود که 350 نفر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، انتخاب شدند. جهت سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامههای خودارزشمندی Crocker و همکاران (2003)، انگیزش تحصیلی Harter (1981) و باورهای هوشی Abdul Fattah and Yates (2006) را تکمیل نمودند. نتایج ماتریس همبستگی نشان داد که بین انگیزه تحصیلی، باورهای هوشی و خودارزشمندی روابط معناداری یافت شد. باورهای هوشی بر خودارزشمندی دارای ضریب تأثیر 61/0(استاندارد نشده) بودند که آماره بحرانی مربوط به اثر مستقیم باورهای هوشی و انگیزه تحصیلی بر خودارزشمندی مثبت و در سطح 05/0 معنادار بود؛ یعنی باورهای هوشی بر انگیزه تحصیلی تأثیر مستقیم مثبت نداشت. با توجه به نتایج حاصله میتوان گفت باورهای هوشی و انگیزش تحصیلی از اهمیت بالایی در شکلگیری خودارزشمندی برخوردارند. انگیزش تحصیلی به تنهایی قادر به ایفای نقش میانجی گرانه بین باورهای هوشی و خودارزشمندی بود. لذا در تبیین یافتهها میتوان گفت انگیزش پیشرفت تحصیلی، تنها پیامد هوش فردی یا امکانات سختافزاری موجود در محیطهای اجتماعی نیست، بلکه جنبههای روانشناختی افراد مانند باورهای هوشی و خودارزشمندی نیز در آن نقش اساسی دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
انگیزش تحصیلی، باورهای هوشی، خودارزشمندی،
عنوان انگلیسی
The Mediating Role of Academic Motivation in the Relationship between Intelligence Beliefs and Self-Worth among Female School
چکیده انگلیسی مقاله
This study aimed to determine the mediating role of academic motivation in the relationship between IQ and academic resilience. This research was a survey research with correlation study (structural equations). The sample consisted of 350 high school female students in Bojnourd in the academic year of 2015-2016 who were selected by multistage cluster sampling. Sample members completed the Samutelz Resilience Questionnaire (2004), Harter Academic Motivation Questionnaire (1981), and Abdul Fattah and Yates (2006) Intelligence Beliefs. Data analysis was performed using SPSS-21 and AMOS-21 software and structural equation modeling method. The results showed that there was a significant relationship between academic motivation, IQ and academic resilience (P< 0.01), but academic motivation did not play a significant mediating role between IQ and academic resilience (P < 0.05). According to the results, it can be said that IU beliefs and academic motivation are very important in the formation of academic resilience, but academic motivation alone can play a mediating role between IQ beliefs and academic resilience and it is necessary to influence others. Psychological and contextual variables to be examined.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
انگیزش تحصیلی, باورهای هوشی, خودارزشمندی
نویسندگان مقاله
محمد یمینی |
استادیار گروه روانشناسی تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
حسین مهدیان |
استادیار گروه روانشناسی تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
فرشته رحمتی |
دانشجوی دکتری گروه روانشناسی تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
نشانی اینترنتی
https://www.jiera.ir/article_140855_3d137d60dd110123f64fabbbd1657580.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات