این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
پژوهش در نظام های آموزشی
، جلد ۱۵، شماره ۵۴، صفحات ۱۵۲-۱۶۳
عنوان فارسی
تدوین و پیاده سازی رویکرد آموزش پاسخگو در مدلسازی کسب مرجعیت علمی در آموزش پزشکی
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر، تدوین و پیادهسازی رویکرد آموزش پاسخگو در مدلسازی کسب مرجعیت علمی در آموزش پزشکی بود. طرح پژوهش از نوع کیفی با روش داده بنیاد بوده است. جامعه پژوهش گروهی از خبرگان دانشگاهی در دانشگاه علوم پزشکی مازندران بودند که 25 نفر از آنها بر اساس اصل اشباع نظری با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از مصاحبههای عمیق ساختاریافته استفاده شد. سپس دادههای جمعآوریشده با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی در نرمافزار MAXqda 24 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتهها حاکی از آن بود که مدل کسب مرجعیت علمی در آموزش پزشکی با رویکرد آموزش پاسخگو دارای 5 بعد به شرح 1. فرهنگسازی و ارزشآفرینی، 2. بسترشناسی و ظرفیتسازی دانش، 3. تجاریسازی و بازار گرایی، 4. ساختار مراکز علمی حوزهی درمان و 5. برنامهریزی و سیاستگذاری و 16 مؤلفه به شرح 1. گفتمانهای نو، 2. فرهنگ خودباوری، 3. فرهنگ نوآوری، 4. فرهنگ آیندهنگری، 5. تعیین الزامات، 6. اولویتهای آموزش، 7. مدیریت منابع انسانی، 8. تفکر و برنامهریزی، 9. تجاریسازی تولیدات علمی، 10. پایش برنامههای تجاریسازی، 11. آزادی علمی، 12. ساختارهای توانا ساز، 13. کاربرد فنّاوریها، 14. اجرای مفاد سند نقشه جامع، 15. سیاستهای کلی نظام سلامت و 16. تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی است. درنتیجه میتوان گفت که کسب مرجعیت علمی در علوم پزشکی در منطقه مستلزم توجه همزمان به ابعاد آموزش، پژوهش، برقراری زیرساختهای لازم در این حیطه است لذا برای کسب مرجعیت علمی باید به دانشگاهها بهعنوان یک مجموعه یکپارچه نگری است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش پاسخگو، آموزش پزشکی، مرجعیت علمی،
عنوان انگلیسی
The Modeling the Acquisition of Scientific Authority in Medical Education with Responsive Education Approach
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this study is modeling the acquisition of scientific authority in medical education with responsive education approach. The research design is also qualitative with Grounded Theory method. Using sampling method of "samples containing enriched data", an in-depth interviews were conducted with 25 university experts at Mazandaran University of Medical Sciences and other medical universities (in the cities of Tehran, Babol, etc.). The results indicated that modeling of the acquisition of scientific authority in medical education with responsive education approach has five dimensions: 1. Culture and value creation, 2. Ontology and capacity building of knowledge, 3. Commercialization and market orientation, 4. Structure of scientific centers of treatment and 5. Planning and policy making and 16 components as: 1. New discourses, 2. Self-esteem culture, 3. Innovation culture, 4. Futuristic culture, 5. Requirement setting, 6. Education priorities, 7 Human resource management, 8. Thinking and planning, 9. Commercialization of scientific products, 10. Monitoring of commercialization programs, 11. Scientific freedom, 12. Enabling structures, 13. Application of technologies, 14. Implementation of the comprehensive plan document,15. General Health System Policies and 16. The evolution and innovation of medical science education.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آموزش پاسخگو, آموزش پزشکی, مرجعیت علمی
نویسندگان مقاله
طاهره سازمند |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
کیومرث نیازآذری |
استاد، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
محمد صالحی |
دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
نشانی اینترنتی
https://www.jiera.ir/article_147476_787f09ac7b2e64625c48280f137fd0ef.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات