این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در نظام های آموزشی، جلد ۱۵، شماره ۵۳، صفحات ۲۳-۴۱

عنوان فارسی شناسایی و اعتباریابی مؤلفه‌های تصمیم‌گیری مدیران آموزشی سازمان آموزش‌وپرورش
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلفه‌های تصمیم‌گیری مدیران آموزشی مدارس متوسطه شهر تهران بود. روش پژوهش آمیخته از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری در بخش کیفی، مدیران مدارس شهر تهران و مدیران خبره ستاد آموزش‌وپرورش بودند که 12 نفر از آن‌ها با روش نمونه‌گیری هدفمند به شیوه نظری انتخاب و جامعه آماری در بخش کمی، مدیران مدارس متوسطه اول و دوم شهر تهران بودند که 249 نفر از آن‌ها با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. روایی و پایایی مصاحبه با استفاده از فرایند پایایی باز آزمون 78/0 و پایایی بین دو کدگذار 80/0 تأیید شد. در بخش کمی به‌منظور آزمودن الگوی مفهومی طراحی‌شده در مرحله کیفی، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. پایایی ابزار با استفاده از روش آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌های بخش کیفی از رویکرد داده بنیاد و کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد و برای تحلیل داده‌های کمی از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. در بخش کیفی هشت مؤلفه (دانش، تجربه و تخصص، اخلاقی، روان‌شناختی، اجتماعی، انسانی، فنی و اقتصادی) در تصمیم‌گیری مدیران شناسایی شدند. همبستگی معناداری بین مؤلفه‌های تصمیم‌گیری مدیران آموزشی وجود داشت. بررسی برازش الگوی مؤلفه‌های تصمیم‌گیری مدیران نشان داد که تمامی گویه‌ها دارای بار عاملی مناسبی بر متغیر مکنون مربوط به خود بودند و این بارهای عاملی با توجه نمره تی در سطح 01/0 معنی‌دار بودند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تصمیم‌گیری، سازمان آموزش‌وپرورش، مدیران آموزشی، مؤلفه‌های تصمیم‌گیری،

عنوان انگلیسی Identifying and Validating Components of Decision-Making of the Secondary School Pricniplals in Iranian Eeducation System
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to identify the dimensions and components of administrators decision making in educational organization. This research method was a mixed exploratory research. The statistical population in the qualitative section included all school principals in Tehran and expert principals of educational system and the sampling method was purposeful and theoretical. In quantitative part, the statistical population was all school principals in Tehran, which according to Cochran's formula, the number of sample members was 249. Data collection tool in the qualitative part of the interview was semi-structured and retesting and reliability between the two coders were used to check the validity and reliability of the interviews and coding, and they are approved as 0.75 and 0.77 respectively. The collection tool in the quantitative part was a researcher-made questionnaire that its validity was checked and confirmed by content validity method and confirmatory factor analysis. The reliability of the instrument was evaluated and confirmed using Cronbach's alpha method, and it was approved as 0.625. Grounded theory approach was used to analyze the data in the qualitative part. One-sample t-test, Pearson correlation coefficient and confirmatory factor analysis were used to analyze the quantitative part. The findings showed: 1- Dimensions of decision making were classified into eight categories: knowledge, experience and expertise, ethical, psychological, social, human, technical and economic. 2- There was a significant correlation between the dimensions and components. 3- Knowledge dimension and psychological dimension had the highest and lowest mean, respectively.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تصمیم‌گیری, سازمان آموزش‌وپرورش, مدیران آموزشی, مؤلفه‌های تصمیم‌گیری

نویسندگان مقاله حسن فاضلی |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

عباس عباس پور |
استاد، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

حمید رحیمیان |
دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

علی دلاور |
استاد ممتاز، گروه سنجش و اندازه‌گیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://www.jiera.ir/article_140838_375b8540594917ae44ce804fb20a2383.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات