این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در نظام های آموزشی، جلد ۱۵، شماره ۵۳، صفحات ۴۲-۵۷

عنوان فارسی ارائه الگوی نظری تربیت اجتماعی کودکان بر اساس آیات قرآن کریم
چکیده فارسی مقاله هدف از انجام این پژوهش، ارائه الگوی نظری تربیت اجتماعی کودکان، بر اساس آیات قرآن کریم بود. روش پژوهش، به لحاظ گردآوری داده‌ها، توصیفی – تحلیلی بود. جامعه تحلیلی، شامل کلیه آیات قرآن کریم به همراه تفاسیر، پایگاه‌های اطلاعاتی مرتبط با موضوع پژوهش بودند که ابتدا شناسایی و سپس به‌صورت هدفمند، عمیق و مستمر موردمطالعه و تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. با مطالعه آیات قرآن، تفاسیر و منابع مربوط به موضوع، الگوی نظری تربیت اجتماعی در قالب اهداف، اصول و روش‌های تربیتی استخراج شدند. برخی از اهداف این الگو شامل آموزش مسئولیت‌پذیری، نقد ورزی، تواضع و فروتنی بود و برخی از اصول این الگو شامل محبت، مدارا، اعتدال، کمال‌جویی، مشورت و کرامت شد و نیز روش ارائه الگوی شایسته، علم‌آموزی، مهرورزی و همزیستی مسالمت‌آمیز، ازجمله روش‌های تربیت اجتماعی این الگو قرار گرفتند. نتایج پژوهش حاضر، نشان داد که هریک از عناصر الگو از دیگری مشتق شده و بر همدیگر تأثیر داشتند و امکان ترتیب دادن سلسله‌مراتب در میان آن‌ها وجود داشت. اهداف، گزاره‌های برآمده از مؤلفه‌های تربیت اجتماعی آیات قرآن کریم است و اصول بر اساس همان گزاره‌ها و روش‌ها نیز بر مبنای اصول به کار گرفته شد. اگرچه عناصر الگو از جهت کاربرد متفاوت بودند اما هرکدام رسالت خاصی را در فرایندهای تربیتی داشتند و وجود سنخیت‌ها و ارتباط میان آن‌ها نیز غیرقابل‌انکار مشاهده شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله الگو، تربیت اجتماعی، قرآن، کودکان،

عنوان انگلیسی Presenting a Theoretical Model of Children's Social Education Based on The Verses of the Holy Quran
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study is to provide a theoretical model of children's social education based on verses of the Holy Quran. The research method was descriptive-analytical in terms of data collection. The analytical community included all verses of the Holy Quran along with commentaries, databases related to the subject of research, which were first identified and then studied and analyzed in a purposeful, in-depth and continuous manner. By studying the verses of the Qur'an, interpretations and related sources, the theoretical model of social education in the form of educational goals, principles and methods were extracted. Some of the goals of this model included teaching responsibility, criticism, humility and humility, and some of the principles of this model included love, tolerance, moderation, perfectionism, counseling and dignity, as well as the method of providing a worthy model, learning, compassion and peaceful coexistence. They were included in this model of social education methods. The results of the present study showed that each of the pattern elements was derived from the other and influenced each other, and it was possible to arrange the hierarchy among them. Objectives are propositions derived from the components of social education of the verses of the Holy Quran and the principles were used based on the same propositions and methods. Although the elements of the model were different in terms of application, but each had a specific mission in the educational process and the existence of similarities and the relationship between them was undeniable.Keywords : Quran, social education , model , children
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله الگو, تربیت اجتماعی, قرآن, کودکان

نویسندگان مقاله علی اسدی |
دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

سید صدرالدین شریعتی |
دانشیار، گروه فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران ایران

ابراهیم نعیمی |
استادیار، گروه مشاوره، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://www.jiera.ir/article_141292_3f05ef9d2c849a8de46c2bff7f504948.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات