این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در نظام های آموزشی، جلد ۱۵، شماره ۵۳، صفحات ۸۳-۹۷

عنوان فارسی اثربخشی آموزش صلح بر شایستگی تحصیلی و جهت‌گیری مثبت دانش‌آموزان نسبت به مدرسه
چکیده فارسی مقاله این پژوهش با هدف، بررسی اثربخشی آموزش صلح، بر شایستگی تحصیلی و جهت‌گیری مثبت دانش‌آموزان نسبت به مدرسه، به روش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با در نظر گرفتن گروه کنترل و پیگیری یک‌ماهه انجام شده است. جامعه آماری دانش‌آموزان دختر دوره ‌اول متوسطه منطقه 19 آموزش‌وپرورش شهر تهران (5901 نفر) بوده که در سال تحصیلی 1399-1398 در مدارس این منطقه مشغول به تحصیل بوده‌اند. حجم نمونه 40 نفر دانش‌آموز پایه‌های مختلف آموزشی دوره اول متوسطه علاقه‌مند به همکاری در مطالعه بوده که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده‌اند. ابزارهای گردآوری داده‌ها، پرسشنامه ارزشیابی شایستگی تحصیلی ACES DiPerna & Elliott (1999) و پرسشنامه سنجش جهت‌گیری مثبت نسبت به مدرسه، ابوالمعالی و احمدی (1396) بوده است. پس از اجرای پیش‌آزمون، گروه آزمایش طی 8 جلسه 90 دقیقه‌ای در 8 هفته مداوم، تحت آموزش صلح قرارگرفته و گروه کنترل، نیز هیچ‌گونه آموزشی در این زمینه دریافت نکردند. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش صلح در رشد شایستگی تحصیلی دانش‌آموزان در مؤلفه‌های (مهارت‌های ‌‌تحصیلی ‌و توانمندسازهای ‌تحصیلی) و جهت‌گیری ‌مثبت دانش‌آموزان در مؤلفه نگرش نسبت به همکلاسی‌ها، تأثیر مثبت داشته اﺳﺖ و این تأثیر پس از مرحله پیگیری پایدار مانده است (01/0 p<). نتایج این پژوهش حاکی از ضرورت یادگیری چگونه باهم زیستن است. آموزش صلح با تأثیرگذاری بر مهارت‌ها و توانمندسازهای‌‌ تحصیلی‌ و همچنین ایجاد نگرش ‌مثبت نسبت‌ به‌ همکلاسی‌ها، موجبات رشد شایستگی تحصیلی و بهبود روابط بین دانش‌آموزان در مدرسه را فراهم می‌آورد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش صلح، شایستگی تحصیلی، جهت‌گیری مثبت،

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Peace Education on Students' Academic Competence and Positive Orientation Towards School
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to investigate the effectiveness of peace education, academic competence and positive orientation of students towards school in a quasi-experimental method with a pretest-posttest design considering the control group and one-month followup. Its statistical population was female students of the first year of high school in the 19th district of Tehran (5901 people) who were studying in the schools of this region in the academic year 1399-1398. Sample size:40 students of different levels of education in the first year of high school are interested in cooperating in the study and have been selected by purposive sampling method. Data collection tools were ACES DePerna & Eliot (1999) Academic Competency Assessment Questionnaire Abolmaali & Aahmadi (2017) Positive Orientation Questionnaire.After performing the pre-test, the experimental group received peace training in 8 sessions of 90 minutes in 8 consecutive weeks and the control group did not receive any training in this field. For data analysis,the method of analysis of variance was measured.Repeatedly used.The results showed that peace education had a positive effect on the development of students 'academic competence in the components (academic skills and academic empowerment) and students' positive orientation in the component of attitudes toward classmates and this effect remained stable after the followup phase (P < 0.01). The results of this study indicate the need to learn how to live together.Peace education, by influencing the skills of academic enablers as well as creating a positive attitude towards classmates,promotes academic competence and improves relationships between students in the school.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آموزش صلح, شایستگی تحصیلی, جهت‏گیری مثبت

نویسندگان مقاله لیلا زمانی کوخالو |
دانشجوی دکتری روان‏شناسی تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

مژگان سپاه منصور |
دانشیار، گروه روان‏شناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه ‏آزاد اسلامی، تهران، ایران

خدیجه ابوالمعالی الحسینی |
دانشیار، گروه روان‏شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://www.jiera.ir/article_137641_71c6fce7e5756cc4c3dd589f762fe351.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات