این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در نظام های آموزشی، جلد ۱۵، شماره ۵۳، صفحات ۱۲۷-۱۳۸

عنوان فارسی شناسایی مؤلفه‌های برنامه درسی معنوی با استفاده از روش مدل‌سازی ساختاری تفسیری
چکیده فارسی مقاله مطالعه حاضر به شناسایی و تعیین مؤلفه‌های برنامه درسی معنوی با استفاده از روش مدل‌سازی ساختاری تفسیری پرداخت. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است، از نظر رویکرد قیاسی، از نظر فلسفه پژوهش آمیخته (کیفی- کمی) و درنهایت طرح آن آمیخته اکتشافی بود. جامعه آماری پژوهش را خبرگان حوزه مدیریت آموزشی تشکیل می‌دادند. روش نمونه‌گیری به‌صورت هدفمند و تعداد مشارکت‌کنندگان مبتنی بر اشباع نظری برابر با 14 نفر بود. جمع‌آوری داده‌ها در بخش کیفی با استفاده از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و در بخش کمی با استفاده از پرسشنامه محقق‌ساخته انجام گرفت که روایی و پایایی آن با استفاده از نظر صاحب‌نظران تأیید شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش تحلیل مضمون و تحلیل ساختاری-تفسیری استفاده شد. نتایج پژوهش در بخش کیفی نشان داد مؤلفه‌های برنامه درسی معنوی مشمول خودسازی، خودارزشمندی، جامعه‌شناسی، جامعه‌پذیری جهانی‌شدن، جهانی‌سازی، معنویت، معنویت‌سازی، نیاز به تکامل، نیاز به معنی، درون‌روانی و بین فردی است. همچنین یافته‌های بخش کمی نشان داد مؤلفه‌های خودسازی، خودارزشمندی و نیاز به تکامل بیشتر تأثیرگذار و در مقابل مؤلفه‌های جهانی‌شدن، جامعه‌شناسی، معنویت‌سازی، درون ‌فردی، بین فردی و جامعه‌پذیری بیشتر تأثیرپذیر بودند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله برنامه درسی معنوی، مدل سازی ساختاری تفسیری، معنویت، مؤلفه‌های برنامه درسی معنوی،

عنوان انگلیسی Identifying the Components of a Spiritual Curriculum Using Interpretive Structural Modeling (ISM)
چکیده انگلیسی مقاله The present study identifies and determines the components. The spiritual curriculum uses interpretive structural modeling. The research method was applied research in terms of orientation, descriptive approach in terms of deduction, descriptive purpose in terms of research philosophy and mixed (qualitative-quantitative) in terms of research philosophy. The statistical population of the study consisted of experts in the field of educational management. The sampling method was purposive and the number of participants based on theoretical saturation was equal to 14 people. Data were collected in the qualitative part using semi-structured interviews and in the quantitative part using a questionnaire whose validity and reliability were confirmed by experts. The results showed that the components of the spiritual curriculum include self-improvement, self-worth, sociology, sociability, globalization, globalization, spirituality, spiritualization, the need for evolution, the need for meaning, introspection and between is individual. The findings of this study also showed that the components of self-improvement, self-worth and the need for further development are more effective than the components of globalization, sociology, spiritualization, intrapersonal, interpersonal and more sociability.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله برنامه درسی معنوی, مدل سازی ساختاری تفسیری, معنویت, مؤلفه‏های برنامه درسی معنوی

نویسندگان مقاله فرشاد سلیمانی |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران

سوسن لائی |
استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران

محمدجواد کرم‌افروز |
استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران

الهام کاویانی |
استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران


نشانی اینترنتی https://www.jiera.ir/article_137640_e64ec3d3558761f2d86c091ea6f0e562.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات