این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
پژوهش در نظام های آموزشی
، جلد ۱۵، شماره ۵۳، صفحات ۱۳۹-۱۴۹
عنوان فارسی
تبیین علّی درگیری شغلی معلمان تربیتبدنی بر اساس جهتگیری هدف و هیجانات تدریس
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر، تبیین درگیری شغلی معلمان بر اساس جهتگیریهای هدف با توجه به نقش میانجی هیجانات تدریس بود. از طریق نمونهگیری تصادفی، تعداد 228 معلم دوره متوسطه خانم (135) و آقا (116) از نواحی آموزشوپرورش تبریز انتخاب شدند. مشارکتکنندگان، پرسشنامه جهتگیری هدف برای تدریس (Butler, 2007)، پرسشنامه هیجانات پیشرفت معلم (Frenzel et al., 2010) و مقیاس کوتاه درگیری شغلی (Schaufeli et al., 2006) را تکمیل کردند. تحلیل دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری انجام گرفت. نتایج نشان داد که جهتگیری هدف تبحری هم بهطور مستقیم و هم با میانجی گیری هیجانات مثبت تدریس، درگیری شغلی را بهطور مثبت پیشبینی میکند. در مقابل، جهتگیری هدف اجتناب از کار هم بهطور مستقیم و هم با میانجی گیری هیجانات مثبت، درگیری شغلی را منفی پیشبینی میکند. همچنین اهداف توانایی گرایشی و اجتنابی نیز صرفاً بهطور غیرمستقیم و با میانجیگری هیجانات مثبت درگیری شغلی بیشتر را پیشبینی کردند. با وجود معناداری اثر مستقیم اهداف تبحری و اجتناب از کار بر هیجانات منفی تدریس، اما این هیجان اثر معناداری بر درگیری شغلی نداشت. این نتایج نقش جهتگیریهای هدف سازگارانه را در افزایش درگیری شغلی و در مقابل جهتگیریهای هدف ناسازگارانه را در کاهش درگیری شغلی معلمان نمایان ساخت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
جهتگیری هدف تدریس، تربیتبدنی، درگیری شغلی، هیجانات معلم،
عنوان انگلیسی
Causal Explanation of Job Engagement of Physical Education Teachers Based on Goal Orientation and Teaching Emotions
چکیده انگلیسی مقاله
This study aimed to explain the teachers' job involvement based on goal orientations by the mediating role of teaching emotions. Using random sampling method, 228 females (135) and male (116) high school teachers were selected from areas of the Tabriz Education Organization. Participants completed the Goal Orientations for Teaching (GOT: Butler, 2007), the Achievement Emotions Questionnaire for Teachers (AEQ Teacher: Frenzel et al., 2010), and the Utrecht Work Engagement Scale (UWES-9: Schaufeliet al., 2006). Data analysis was performed by structural equation modeling. The results showed that mastery goal orientation positively predicts teachers' job engagement both directly and indirectly through the mediation of positive teaching emotions. In contrast, work-avoidance goal orientation negatively predicts job engagement both directly and through positive emotions. Also, ability-approach and ability-avoidance goal orientations predicted more job engagement only indirectly and mediated by positive emotions. Despite the significant direct effect of mastery goals and work avoidance goals on the teaching of negative emotions, but this emotion did not have a significant effect on teachers' job engagement. These results highlighted the role of adaptive goal orientations in increasing and in contrast, maladaptive goal orientations in reducing teachers' job engagement.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
جهتگیری هدف تدریس, تربیتبدنی, درگیری شغلی, هیجانات معلم
نویسندگان مقاله
الهام طباطبایی عدنان |
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
علی جلیلی شیشوان |
استادیار، گروه روانشناسی ورزش، پژوهشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
حسین بیگدلی |
استادیار، گروه روانشناسی تربیتی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
زهره موسی زاده |
دانشیار، گروه معارف اسلامی و علوم تربیتی، دانشگاه امام صادق (ع) پردیس خواهران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://www.jiera.ir/article_142499_a2c7bdbbbe4a48f144d9c815b2e04fc4.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات