این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
پژوهش در نظام های آموزشی
، جلد ۱۵، شماره ۵۲، صفحات ۷-۱۶
عنوان فارسی
نقش حمایت اجتماعی و رضایت از زندگی در پیش بینی فرسودگی تحصیلی
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر، با هدف بررسی نقش حمایت اجتماعی و رضایت از زندگی در فرسودگی تحصیلی صورت گرفت. روش پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش را دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تهران، تشکیل میدادند. از این جامعه، 393 دانشجو با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای سیاهه فرسودگی تحصیلی (نسخه دانشجویان) (Schaufeli et al., 2002)، مقیاس رضایت از زندگی (Diner et al., 1985) و مقیاس چندبعدی حمایت اجتماعی ادراکشده (Zimet et al., 1988) پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روش آماری رگرسیون تحلیل شدند. نتایج نشان دادند حمایت اجتماعی (131/0- =β، 020/0 £ P) و رضایت از زندگی تأثیر معکوس و معنادار (293/0- =β، 000/0£ P) بر فرسودگی تحصیلی دارند. همچنین یافتهها نشان دادند حمایت اجتماعی و رضایت از زندگی درمجموع، 14 درصد واریانس فرسودگی تحصیلی را تبیین میکنند. با توجه به یافتهها، با افزایش میزان حمایت اجتماعی و رضایت از زندگی فرسودگی تحصیلی کاهش مییابد؛ بنابراین حمایت دانشجویان از سوی خانواده، دوستان و محیط آموزشی، همچنین بهکارگیری راهبردهایی که موجب افزایش رضایت از زندگی میشود، میتواند فرسودگی تحصیلی دانشجویان را که عامل مهمی در ترک تحصیل محسوب میشود، کاهش دهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
حمایت اجتماعی، رضایت از زندگی، فرسودگی تحصیلی،
عنوان انگلیسی
The Role of Social Support and Life Satisfaction in Predicting Academic Burnout
چکیده انگلیسی مقاله
This study aimed to investigate the role of social support and life satisfaction in academic burnout. The research method was correlation. From Islamic Azad University of Tehran, 393 students selected by cluster sampling method and responded to Maslach Burnout Inventory-Student Survey (MBI-SS, Schaufeli et al., 2002), Satisfaction with Life Scale (SWLS, Diner et al., 1985) and Multidimensional Scale of Perceived Social Support (Zimet et al., 1988). Data were analyzed using regression analysis. The results showed that social support (β = -0.131, P≥0.020) and life satisfaction (β = -0.229, P≥0,000) had a significant and inverse effect on academic burnout. The findings also showed that Social support and life satisfaction explained 14% of the variance in academic burnout. According to the findings, academic burnout decreases with increasing social support and life satisfaction. Therefore, supporting student by family, friends, and the educational environment, as well as strategies that increase life satisfaction, can reduce students' academic burnout, which is an important factor in dropout.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
حمایت اجتماعی, رضایت از زندگی, فرسودگی تحصیلی
نویسندگان مقاله
زهره صیادپور |
دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
فریبرز درتاج |
استاد، گروه روان شناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
علیرضا کیامنش |
استاد، گروه روانشناسی تربیتی و شخصیت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://www.jiera.ir/article_134021_20980982b5323defd70cf1eb536a9b58.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات