این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در نظام های آموزشی، جلد ۱۵، شماره ۵۲، صفحات ۱۱۱-۱۲۶

عنوان فارسی طراحی مدل شایستگی جهت انتخاب مدیران ارشد در وزارت آموزش و پرورش: رویکرد کیفی
چکیده فارسی مقاله این پژوهش باهدف، شناسایی مؤلفه‌های اصلی شایستگی مدیران ارشد وزارت آموزش‌وپرورش، جهت ارائه مدل شایستگی مطلوب و بنا به درخواست وزارت آموزش‌وپرورش ایران انجام شد. این پژوهش از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی، از نظر نحوه گردآوری داده‌ها از نوع تحقیقات توصیفی-اکتشافی و برحسب روش اجرا از نوع تحقیق‌های کیفی محسوب می‌شود. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان سازمانی و استادان دانشگاهی که در زمینۀ شایستگی‌های مدیریتی فعالیت داشته‌اند هست. برای نمونه‌گیری از جامعه آماری از روش نمونه‌گیری هدفمند استفاده شد. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته و روش تحلیل هم تحلیل مضمون بود. با بررسی پژوهش‌های صورت گرفته در حوزه شایستگی و اجرای مصاحبه نیمه ساختاریافته با 16 نفر از خبرگان این حوزه، تعداد 15 شایستگی برای مدیران ارشد آموزش‌وپرورش مورد تأیید قرار گرفت. 15 شایستگی مهم در سه محور جهت‌گیری وظیفه‌ای، شناختی و تعاملی شناسایی و دسته‌بندی گردید. اولین بعد شناسایی‌شده، جهت‌گیری وظیفه‌ای و به ترتیب اهمیت مشتمل بر 6 شایستگی، جهت‌گیری تعاملی در 5 شایستگی و جهت‌گیری شناختی در 4 شایستگی خلاصه و دسته‌بندی گردید. مدل نهایی ارائه‌شده می‌تواند در نظام مدیریت منابع انسانی مبتنی بر شایستگی، در وزارت آموزش‌وپرورش جهت امور آموزش، استخدام، ارزیابی عملکرد و کانون‌های ارزیابی به کار گرفته شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدیران ارشد آموزش‌وپرورش، مدل شایستگی، رویکرد کیفی،

عنوان انگلیسی Designing a Competency Model to select the senior managers in the Ministry of Education: Qualitative Approach
چکیده انگلیسی مقاله Present study aimed to identify the main components of competency of senior managers in the Ministry of Education to introduce a desirable competency model at the request of Ministry of Education of Iran. This study is applied research due to the purpose, Descriptive-Exploratory Research due to the method of data collection and Qualitative Research due to the implementation method. Statistical population in present study were included all organizational experts and university professors who have worked in the field of managerial competencies. Purposeful sampling method was used for sampling the statistical population. Research tool was semi-structured interview and the analysis method was thematic analysis. The Research performed in field of competency and conducting semi-structured interviews with 16 experts in this field showed that 15 competencies were approved for senior education managers. 15 important competencies were identified and categorized in orientation-three axes of task, cognitive and interactive. The first identified dimension, task orientation and importance including 6 competencies, interactive orientation in 5 competencies and cognitive orientation in 4 competencies were summarized and categorized. Proposed final model can be used in the competency-based human resource management system, in the Ministry of Education for training, employment, performance appraisal and assessment centers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مدیران ارشد آموزش‌وپرورش, مدل شایستگی, رویکرد کیفی

نویسندگان مقاله مهدیه ستایش مهر |
دانشجوی کارشناسی ارشد روان‏شناسی صنعتی – سازمانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

آزاده عسکری |
استادیار، گروه روان‏شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

محمدحسن پرداختچی |
استاد، گروه روان‏شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://www.jiera.ir/article_135842_9e807a5b9ab6db3eff6ba3a3bfda635e.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات