این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در نظام های آموزشی، جلد ۱۴، شماره ۵۱، صفحات ۷-۲۲

عنوان فارسی ارائه الگوی ارزشیابی کیفیت آموزش ترکیبی در آموزش عالی مبتنی بر رویکرد ارزشیابی سیپ
چکیده فارسی مقاله مقاله حاضر با هدف ارائه الگوی ارزشیابی کیفیت آموزش ترکیبی در آموزش عالی مبتنی بر رویکرد ارزشیابی سیپ در سالِ 99-1398 انجام شده است. هدف این پژوهش بنیادی بود که با روش پیمایش مقطعی و با رویکردی مبتنی روش آمیخته (اکتشافی) انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی شامل خبرگان فعال در واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد تهران بوده که باتوجه‌به اصلِ اشباع نظری 11 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند به‌عنوان نمونه انتخاب شده‌اند و در بخش کمی دانشجویان واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد تهران، به تعداد 876 نفر بودند که با استفاده از فرمول کوکران 267 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده، به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها در بخش کیفی مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته با 83 سؤال بود. در بخش کیفی، به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روشِ تحلیل مضمون استفاده شد که مجموعه‌ای از شاخص‌های کاربردی ارزشیابی کیفیت آموزش ترکیبی شناسایی شدند. مقوله‌های اصلی ارزشیابی کیفیت آموزش ترکیبی عبارت‌اند از: زمینه، درونداد، فرایند و برونداد و مقوله‌های فرعی نیز عبارت‌اند از؛ انتظارات، فرصت‌ها، اهداف، اعضاء هیئت‌علمی، مدیران واحد الکترونیکی، دانشجویان، امکانات، تجهیزات و فضاهای آموزشی، روش‌های مدیریت و نظارت بر فرایندها و محصول. در بخش کمی نیز با استفاده از روش ساختاری - تفسیری، الگویِ نهایی ارزشیابی کیفیت آموزش ترکیبی ارائه شد. بر اساس این الگو انتخاب مناسب مدیران زیربنایی‌ترین عنصر در پیاده‌سازی نظام ارزشیابی آموزش ترکیبی است. این شاخص بر توانمندی و مطلوبیت نقش مدیران تأثیر می‌گذارد. درنهایت نیز رضایت از کیفیت تدریس، رضایت از کاربردی بودن و رضایت از رشته تحصیلی را فراهم می‌آورد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزشیابی آموزش ترکیبی، آموزش الکترونیک، ارزشیابی سیپ، رویکرد آمیخته،

عنوان انگلیسی Presenting a model for evaluating the quality of combined education in higher education based on the CIP evaluation approach (Case study: in the electronic unit of Islamic Azad University)
چکیده انگلیسی مقاله The present paper aims to provide a combined quality evaluation model of higher education in higher education based on the CIP evaluation approach. In terms of purpose, this study is a basic research that has been done with cross-sectional survey method and with an approach based on mixed research method. The statistical population of this study includes experts active in the electronic unit of Azad University, who have been selected by targeted sampling method. Data collection tools are interviews and questionnaires. To achieve the objectives of the research, by analyzing the interviews with the experts, a set of applied indicators of combined education quality assessment were identified. The main categories of combination education quality assessment are: context, input, process, and output. Sub-categories also include expectations, opportunities, goals, faculty members, e-unit managers, students, facilities, equipment and "educational aids, process management and monitoring methods, product". According to the leveling done, the final model for evaluating the quality of combined education was designed in the electronic unit of Azad University. Based on this model, proper selection of infrastructure managers is the most important element in implementing a combined education evaluation system.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ارزشیابی آموزش ترکیبی, آموزش الکترونیک, ارزشیابی سیپ, رویکرد آمیخته

نویسندگان مقاله اعظم پری پور |
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران

محمدرضا سرمدی |
استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

فائزه ناطقی |
مدیر گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، ایران

مژگان محمدی نائینی |
استادیار گروه برنامه ریزی درسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران


نشانی اینترنتی https://www.jiera.ir/article_115571_e21c7fbc5ade47ca2f90d03336776191.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات