این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در نظام های آموزشی، جلد ۱۴، شماره ۵۱، صفحات ۳۹-۶۰

عنوان فارسی طراحی الگوی برنامه درسی آموزش شهروندی برای دانش ‌آموزان
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی برنامه درسی آموزش شهروندی به دانش‌آموزان در سال 1397 انجام شده است. برای این منظور از روش‌های کیفی و کمی در قالب یک طرح آمیخته کیفی و کمی اکتشافی به‌صورت متوالی بهره برده شده است. مرحله اول پژوهش به روش کیفی از نوع نظریه مبنایی صورت گرفته است. در این مرحله 28 نفر از متخصصین حوزه‌های تعلیم و تربیت، برنامه‌ریزی درسی و علوم اجتماعی به روش زنجیره‌ای انتخاب‌شده و مورد مصاحبه قرار گرفتند. حجم نمونه بر اساس قانون اشباع نظری تعیین شده است. در مرحله دوم که با روش پیمایشی است، به‌منظور بررسی اعتبار الگوی طراحی شده ازنظرات 30 نفر از متخصصین و معلمان با سابقه بهره برده شده است. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در بخش کیفی از کدگذاری نظری کدگذاری باز، محوری، انتخابی استفاده شده است. در بخش کمی اعتبار سنجی داده‌ها با استفاده از ضریب توافق انجام شده است. یافته‌های به‌دست‌آمده نشان داد که سرفصل‌های آموزش شهروندی شامل 8 مؤلفه اصلی شامل ارزش‌های انسانی و اخلاقی، آموزش مهارت‌های زندگی جمعی (نظم و مسئولیت‌پذیری)، بازسازی فرهنگی، آموزش سیاسی، مشارکت مدنی، تأکید بر عدالت اجتماعی و آموزش چند فرهنگی است. در روش‌های آموزش و همچنین ارزشیابی نیز، بر تشکیل گروه‌های غیررسمی و نظارت بر فعالیت گروه‌ها، یادگیری در عمل و روش‌های تدریس شاگرد محور و مشارکتی تأکید شده است. برای محاسبه ضریب توافق متخصصان نسبت مجموع افرادی که گزینه‌های خیلی زیاد و زیاد را انتخاب کرده بودند به کل متخصصین تقسیم شد. بررسی ضرایب توافق در خصوص همه سرفصل‌های آموزشی و روش‌های آموزش بالاتر از 0.6 است که حاکی از اعتبار نتایج به‌دست آمده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش شهروندی، الگوی برنامه درسی، دانش‌آموزان،

عنوان انگلیسی Designing a Pattern for citizenship education curriculum
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to design student citizenship curriculum model. Quantitative and qualitative methods have been used for this purpose in the form of a mixed design. The first stage of research is based on the qualitative method of the basic theory. At this stage, 28 experts from the fields of education, curriculum and social sciences were selected and interviewed. In the second step, using a survey method, the views of experienced professionals and teachers have been used to test the validity of the designed model. The findings show that the courses of citizenship education include human and moral values, collective life skills training (order and responsibility), cultural reconstruction, political education, civic participation, emphasis on social justice and multicultural education. In educational methods as well as evaluation, emphasis has been placed on the formation of informal groups and the monitoring of group activities, learning in practice, and student-centered and participatory teaching methods. The study of the agreement coefficients for all educational curricula and teaching methods is higher than 0.6 which indicates the validity of the results.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آموزش شهروندی, الگوی برنامه درسی, دانش‌آموزان

نویسندگان مقاله مریم گلشنی |
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.

بدیع الزمان مکی آل آقا |
استاد یار دانشکده علوم تربیتی و مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، ایران.

علاء الدین اعتماد اهری |
استاد یار دانشکده علوم تربیتی و مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، ایران.


نشانی اینترنتی https://www.jiera.ir/article_115572_e30606d8bf8178431e4252e6fe18c97e.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات