این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
پژوهش در نظام های آموزشی
، جلد ۱۴، شماره ۵۱، صفحات ۶۱-۷۹
عنوان فارسی
اثربخشی بسته آموزههای اجتماعی لگو بر قضاوت اخلاقی و مهارتهای اجتماعی
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی بسته آموزههای اجتماعی لگوآموزشی بر قضاوت اخلاقی، مهارتهای اجتماعی و خلاقیت دانشآموزان دوم دبستان شهرستان یزد بود. جامعه آماری کلیه دانشآموزان دوم دبستان شهرستان یزد بودند که در سال تحصیلی 1398-1397 به تعداد 1500 نفر مشغول به تحصیل بودند. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. بدین منظور 30 دانشآموز دختر دانشآموزان دوم دبستان شهرستان یزد با بهرهگیری از روش نمونهگیری خوشه ای چندمرحلهای و در آخرین خوشه به روش تصادفی ساده با همتاسازی انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه قضاوت اخلاقی، مهارتهای اجتماعی بود. آموزش لگو ، طی 12 جلسه 60 دقیقهای توسط پژوهشگر در گروه آزمایش اجرا گردید. نتایج نشان میدهد که پس از آموزش آموزههای اجتماعی لگوآموزشی در گروه آزمایش افزایش معناداری در قضاوت اخلاقی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان نسبت به گروه گواه ملاحظه شد. در نتیجه میتوان گفت که آموزههای اجتماعی به وسیله لگو بر قضاوت اخلاقی و مهارت های اجتماعی دانشآموزان موثر است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزههای اجتماعی، قضاوت اخلاقی، لگوآموزشی، مهارتهای اجتماعی،
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of The Lego Social Trainings Educational Package on Moral Judgment, and Social Skills
چکیده انگلیسی مقاله
The present study aims to determine the effectiveness of Lego social training educational packages on moral judgment, social skills and creativity of the second-grade students of primary school in Yazd city. All of the second-grade students in primary schools of Yazd that were under education in 1397 – 1398 were included in the statistical population, which counted up to 1500 students. The research method was quasi-experimental with pre-test, post-test design with experimental and control groups. For this purpose, 30 female second grade primary school students in Yazd city were chosen, using multi-stage cluster sampling method, and in the last cluster, students were selected by simple random sampling method and were divided into two experimental (15 people) and control groups (15 people). Data collection tools were a questionnaire of moral judgment, social skills, and creativity. Lego training was conducted in twelve 60-minute sessions by the researcher in the experimental group. The results show that the Lego social training education is effective on moral judgment, social skills, and creativity of second grade students in Yazd primary schools, and has increased moral judgment, social skills and creativity and its dimensions (initiative, fluidity, expansion and flexibility). The results show that after Lego social training teachings in the experimental group, a significant increase in students' moral judgment and social skills compared to the control group was Considered. As a result, it can be said that social teachings by Lego, affect the moral judgment and social skills of students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آموزههای اجتماعی, قضاوت اخلاقی, لگوآموزشی, مهارتهای اجتماعی
نویسندگان مقاله
مهشید تجربه کار |
استادیارگروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
مهسا عمو قدیری |
کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران.
سمیه پوراحسان |
استادیار گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر ، کرمان، ایران.
نشانی اینترنتی
https://www.jiera.ir/article_120856_ee977ec70854ed313c2d20f96d6b1a1e.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات