این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در نظام های آموزشی، جلد ۱۴، شماره ۵۱، صفحات ۱۷۵-۱۹۰

عنوان فارسی اثربخشی یادگیری سازگار با مغز بر کارکردهای روزانه‌ حافظه و کمک‎ طلبی تحصیلی دانش ‌آموزان مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی یادگیری سازگار با مغز بر کارکردهای روزانه حافظه و کمک‎طلبی تحصیلی دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری بود. روش پژوهش از ﻧﻮع ﻧیﻤﻪ‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش‎آموزان ابتدایی مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری شهر همدان در سال تحصیلی 98-1397 بود که با استفاده از روشِ نمونه‌گیری در دسترس 30 نفر (در هر گروه 15 نفر) به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های کارکردهای روزانه حافظه گیورتن، مجروس، لیجیون و کتل (2018)، پرسشنامه کمک‎طلبی تحصیلی ریان و پنتریچ (1997) و ناتوانی‌های یادگیری کلرادو ساخته‌ی ویلکات، بوادا، ریدل، چابیلداس، دفریس و پنینگتون (2011) استفاده شد. بعد از اجرایِ پیش‌آزمون برای دو گروهِ آزمایش و کنترل؛ گروه آزمایش در معرض 8 جلسه 60 دقیقه‌ای آموزشِ یادگیری سازگار با مغز قرار گرفت و گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. بعد از اجرایِ پس‌آزمون داده‌ها با استفاده از روشِ تحلیل کوواریانس چندمتغیره مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها نشان داد که نمرات کارکردهای روزانه حافظه و کمک‎طلبی تحصیلی دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری پس از مداخله یادگیری سازگار با مغز در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل به‌طور معنی‌داری بهبود یافت (05/0>P) و می‌توان نتیجه گرفت که یادگیری سازگار با مغز می‌تواند تأثیر بسزایی در کارکردهای روزانه حافظه و کمک‎طلبی تحصیلی دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانیِ یادگیری داشته باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کارکردهای روزانه حافظه، کمک‎طلبی تحصیلی، ناتوانی یادگیری، یادگیری سازگار با مغز،

عنوان انگلیسی The effectiveness of a brain based learning on everyday memory functioning and academic help seeking of students with learning disability
چکیده انگلیسی مقاله Aim: The aim of present study was to investigate the effectiveness of a brain based learning on everyday memory functioning and academic help seeking of students with learning disability. Method: This study was a research design was quasi experimental with pretest-posttest and control group. The statistical population included p students with learning disability in Hamadan city in academic year 2018-2019. 30 students with learning disability were chosen as samples and randomly were divided in 2 groups of individuals as control and experimental. Initially, the pretest was performed on two groups. The experimental groups practiced the brain based learning 8 session and 60 minutes in each session. Then, post-test was performed for them. For data collecting, questionnaire of memory measure of everyday memory functioning of Geurten, Majerus, Lejeune and Catale (2018), academic help seeking scale of Ryan and Pintrich (1997) and Colorado learning difficulties questionnaire Willcutt, Boada, Riddle, Chhabildas, DeFries and Pennington (2011) were used. Data analysis was done by using multivariate analysis of multi covariance. Results: Statistical data analysis illustrated brain based learning that amounts of everyday memory functioning and academic help seeking were significantly improve in experimental than control group (p < 0/05). Conclusion: brain based learning might be an efficient way to improve everyday memory functioning and academic help seeking of students. Also, teachers can use this educational approach for improving problems students with learning disability. Keywords: brain based learning, everyday memory functioning, academic help seeking, learning disability.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله کارکردهای روزانه حافظه, کمک‎طلبی تحصیلی, ناتوانی یادگیری, یادگیری سازگار با مغز

نویسندگان مقاله هانیه یاوری |
دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

علی جلیلی شیشوان |
استادیار، گروه روان‌شناسی، پیام نور، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://www.jiera.ir/article_125226_05f01cdb7e64c5e0fc14c05e7603b451.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات