این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در نظام های آموزشی، جلد ۱۴، شماره ۵۰، صفحات ۷-۲۰

عنوان فارسی اثربخشی بستۀ آموزشی ارتقای کارکردهای اجرایی در افزایش خودتنظیمی: نقش واسطه‌ای برنامه‌ریزی 
چکیده فارسی مقاله توانایی خودتنظیمی یکی از عامل‌های مهم در رابطه با بسیاری از پیامدهای مثبت روان‌شناختی است ازاین‌رو ارتقا و آموزش آن به دانش‌آموزان یک ضرورت است. هدف اصلی پژوهش حاضر آزمون اثربخشی آموزش ارتقای کارکردهای اجرایی بر خودتنظیمی بر اساس نقش واسطه‌ای برنامه‌ریزی بود. طرح پژوهش از نوع شبه آزمایشی با پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری شامل کلیۀ دانش‌آموزان مقطع 2 شهر تهران می‌شد و شرکت‌کنندگان در پژوهش شامل 40 دانش‌آموز می‌شد که در سال تحصیلی 98-1397 در مدارس دولتی ثبت‌نام کرده بودند. شرکت‌کنندگان از طریق نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. در گروه آزمایش 20 دانش‌آموز 8 جلسۀ 90 دقیقه‌ای آموزش دریافت کردند. درحالی‌که اعضای گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. ابزار پژوهش پرسش‌نامۀ کارکردهای اجرایی (BRIEF) است. برای تحلیل داده‌ها از مدل‌های ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی در قالب الگوی MIMIC استفاده شد. از یافته‌های قابل‌توجه این پژوهش می‌توان به برازش مدل مفهومی و نیز تأثیر مستقیم و غیرمستقیم آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودتنظیمی اشاره کرد. درمجموع برازش مدل نشان‌دهندۀ آموزش پذیری خودتنظیمی و نقش متغیر واسطه‌ای است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله الگوی MIMIC، برنامه‌ریزی، خودتنظیمی، کارکردهای اجرایی،

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Executive Functions Education on Self-Regulation: Mediator Role of Planing
چکیده انگلیسی مقاله The ability to self-regulate is one of the most important factors in relation with many positive psychological outcomes and should be fostered especially in students. The aim of the present study was to test the effectiveness of executive functions education on self-regulation base on mediator role of planning. The research design was semi-experimental design with pretest-posttest with control group. The statistical population of this study was all students in the fifth, sixth and seventh grade in the 2nd district of Tehran. The participants were 40 students who were enrolled in schools in academic year of 2018-19. These participants selected through convenience sampling. In the experimental group, 20 students received 8 sessions of 90 minutes of training, while the members of the control group received no training. The research tool was The Behavior Rating Inventory of Executive Function. For analysis of data, structural models with partial least squares approach were used in the form of MIMIC model. From significant findings of this study, we can mention the fitting of conceptual model as well as the direct and indirect effect of executive functions education on self-regulation. In sum the fitting model showed the importance of training and mediator variable.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله الگوی MIMIC, برنامه‏ریزی, خودتنظیمی, کارکردهای اجرایی

نویسندگان مقاله زهرا بهاری |
دانشجوی دکتری روان‏شناسی تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

علیرضا کیامنش |
استاد گروه روان‏شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

محمدحسین عبداللهی |
استاد گروه روان‏شناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی https://www.jiera.ir/article_112663_c4ddc00b2011d06e54da06e92edd5d27.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات