این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در نظام های آموزشی، جلد ۱۴، شماره ۵۰، صفحات ۲۱-۳۵

عنوان فارسی تحلیل کانونی روابط بین اضطراب امتحان و انگیزه پیشرفت با خودناتوان‌سازی و اهمال‌کاری تحصیلی در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین اضطراب امتحان و انگیزه پیشرفت با خودناتوان‌سازی و اهمال‌کاری تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی تهران بود. روش پژوهش پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی شرق تهران بود که از این جامعه آماری 340 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای نسبی انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های اضطراب امتحان ساراسون (1977)، پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس (1970)، پرسشنامه اهمال‌کاری سولومون و راثبلوم (1384) و مقیاس خودناتوان‌سازی جونز و رودوالت (1979) پاسخ دادند. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که بین اضطراب امتحان با خودناتوان‌سازی و اهمال‌کاری تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و بین انگیزه پیشرفت و خودناتوان‌سازی و اهمال‌کاری تحصیلی وجود رابطه منفی و معناداری وجود دارد. نتایج همبستگی کانونی نیز نشان داد که انگیزه پیشرفت به‌طور منفی و اضطراب امتحان به‌طور مثبت اهمال‌کاری و خودناتوان‌سازی دانشجویان را پیش‌بینی می‌کند. نتایج پژوهش حاکی از این است که با افزایش انگیزه پیشرفت و کاهش اضطراب امتحان می‌توان خودناتوان‌سازی و اهمال‌کاری تحصیلی دانشجویان را کاهش داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اضطراب امتحان، انگیزه پیشرفت، اهمال‌کاری تحصیلی، خودناتوان‌سازی،

عنوان انگلیسی Cononic analysis of the relationship between test anxiety and motivation to progress with self-disability and academic procrastination in students of Tehran University of Applied Sciences
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to investigate the relationship between test anxiety and motivation to progress with self-disability and academic procrastination in students of Tehran University of Applied Sciences. The research method of the present study is descriptive-correlational. The statistical population of this study includes all students of East Tehran University of Applied Sciences. 340 people were selected from this statistical population by multi-stage random sampling method. The negligence of Solomon and Rothblum (2005) and Edward E. Jones's (1979) self-restraint scale were answered. The results of Pearson correlation showed that there is a positive and significant relationship between test anxiety and academic self-efficacy and there is a negative and significant relationship between achievement motivation and self-efficacy and academic achievement. Negativity and test anxiety positively predict students' procrastination and self-empowerment. The results of the study indicate that by increasing the motivation to progress and reduce the anxiety of the exam, it is possible to reduce the students' self-disability and academic procrastination.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله اضطراب امتحان, انگیزه پیشرفت, اهمال‏کاری تحصیلی, خودناتوان‏سازی

نویسندگان مقاله لیلا شمس نژاد |
دانشجوی دکتری روان‏شناسی تربیتی، گروه روان‏شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.

داود حسینی نسب |
استاد، گروه روان‏شناسی تربیتی، دانشکده روان‏شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

شعله لیوارجانی |
استادیار، گروه روان‏شناسی تربیتی، دانشکده روان‏شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.


نشانی اینترنتی https://www.jiera.ir/article_112670_82bd56b51483e08c005a60d79a6f52e0.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات