این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
پژوهش در نظام های آموزشی
، جلد ۱۴، شماره ۵۰، صفحات ۵۷-۷۸
عنوان فارسی
تبیین روابط ساختاری بین کیفیت روابط والد- فرزند و جو عاطفی مدرسه با قلدری در مدرسه: ارزیابی نقش میانجیگر خودپنداره
چکیده فارسی مقاله
هدف این پژوهش تبیین روابط ساختاری بین کیفیت روابط والد-فرزند و جو عاطفی مدرسه با قلدری در مدرسه با ارزیابی نقش میانجیگر خودپنداره بود. جامعه آماری دانشآموزان متوسطه سال تحصیلی 97-96 تهران بودند که با روش نمونهبرداری خوشهای چندمرحلهای 205 دانشآموز دختر و 205 دانشآموز پسر انتخاب شدند. گردآوری دادهها از طریق پرسشنامه قلدری ایلی نویز (2001)، پرسشنامه ارزیابی رابطه والد-فرزند فاین و همکاران (1983)، پرسشنامه خودپنداره ساراسوت (1957) و جو اجتماعی- عاطفی مدرسه پاشا امیری (1388) استفاده شد. برایتحلیل از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که کیفیت رابطه پدر-فرزند با مؤلفههای قلدری و زدوخورد قلدری بهصورت منفی و با مؤلفه قربانی آن بهصورت منفی همبسته است. کیفیت رابطه مادر-فرزند و مؤلفه استقلال جو عاطفی مدرسه با هر سه مؤلفه قلدری بهصورت منفی همبسته بود. مؤلفه ساختار جو عاطفی مدرسه تنها با مؤلفه قربانی قلدری بهصورت منفی همبسته بود. مؤلفه حمایت جو عاطفی مدرسه تنها با مؤلفه زدوخورد قلدری بهصورت منفی همبسته بود. درنهایت همه مؤلفههای خودپنداره با همه مؤلفههای قلدری بهصورت منفی همبسته بود. ضریب مسیر غیرمستقیم بین آن دو منفی و معنادار است. خودپنداره رابطه بین جو عاطفی مدرسه و قلدری را میانجیگری میکند. ضرایب مسیر کل، مستقیم و غیرمستقیم بین کیفیت رابطه والد–فرزند و قلدری منفی معنادار بود. خودپنداره بهصورت منفی و معنادار رابطه بین کیفیت رابطه والد-فرزند و قلدری را میانجیگری میکند. ضریب مسیر بین خودپنداره و قلدری نیز منفی و معنادار بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
جو عاطفی مدرسه، خودپنداره، قلدری، کیفیت ارتباط والد-فرزند،
عنوان انگلیسی
Explaining Structural Relationships Between the Quality of Parent-Child Relations and the School's Emotional Moodle with Bullying in School: Assessing the Role of Mediator Self-Concept
چکیده انگلیسی مقاله
AbstractThe purpose of this study was to explain the structural relationships between the quality of parent-child relationships and the emotional atmosphere of the school with bullying in the school by assessing the role of mediator of the self-concept. The statistical population consisted of high school students in Tehran from 97 to 96 years old. A multi-stage cluster sampling method was used to select 205 female students and 205 boys students. Data collection was done through the Illinois bullying inventory questionnaire (2001), Fayn's parent-child relationship assessment questionnaire, Moreland and Schwalbel (1983), Saraswot's self-concept questionnaire (1957), and socio-emotional atmosphere of Pasha Amiri school (2009). . For analysis, structural equation modeling was used. The results showed that the quality of father-child relationship with the components of bullying and bullying was negatively correlated with the victim's component. The quality of maternal-child relationship and the component of emotional atmosphere's independence were correlated negatively with all three components of bullying. The component of the emotional atmosphere of the school was correlated negatively with the victim's component of the bullying. The component of the school's emotional atmosphere was negatively correlated with the components of bullying. Finally, all components of self-concept correlated negatively with all components of bullying.Keyword:bullying, self-concept, parent-child relationship quality, emotional atmosphere of school
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
جو عاطفی مدرسه, خودپنداره, قلدری, کیفیت ارتباط والد-فرزند
نویسندگان مقاله
آرزو ملک نیا |
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کیانوش هاشمیان |
دانشیار گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
خدیجه ابوالمعالی الحسینی |
دانشیار گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://www.jiera.ir/article_112664_91e0d18152bf136b779f3e9bb3fa2f19.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات