این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در نظام های آموزشی، جلد ۱۴، شماره ۵۰، صفحات ۷۹-۹۶

عنوان فارسی اثر توانمندی منش بر اشتیاق و بهزیستی تحصیلی با میانجیگری استفاده از توانمندی های منش
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر توانمندی منش (شامل خرد، شجاعت، انسانیت، عدالت، میانه‌روی و تعالی) بر اشتیاق و بهزیستی تحصیلی دانش‌آموزان با میانجیگری استفاده از توانمندی‌های منش انجام گردید. بدین منظور 354 دانش‌آموز پایه دوازدهم از مدارس شهرستان قلعه گنج به‌صورت تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان پرسشنامه‌های ارزش‌ها در عمل (پترسون و سلیگمن، 2004)، بهزیستی مدرسه (تیان و همکاران، 2014)، اشتیاق تحصیلی (منگ و جین، 2016) و پرسشنامه استفاده از توانمندی‌های منش (گاوینجی و لاینلی، 2007) را تکمیل کردند. برای آزمودن برازش الگوی پیشنهادی و بررسی روابط مستقیم و غیرمستقیم مسیرها، از الگویابی معادلات ساختاری و بوت استراپ استفاده شد. نتایج نشان داد که برخی مسیرهای مستقیم توانمندی‌های منش به بهزیستی و اشتیاق تحصیلی معنادار بودند اما همه مسیرهای توانمندهای منش بر بهزیستی و اشتیاق تحصیلی از طریق استفاده از توانمندی‌های منش معنادار شدند. بر این اساس مدارس باید فرصت استفاده از توانمندی‌های منش را برای دانش‌آموزان فراهم کنند. تلویحات کاربردی یافته‌ها موردبحث قرار گرفت.کلمات کلیدی : اشتیاق تحصیلی ، بهزیستی تحصیلی ،توانمندی منش
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اشتیاق تحصیلی، بهزیستی تحصیلی، توانمندی منش،

عنوان انگلیسی The effect of character strength on academic engagement and academic well-being with mediating use of character strength in students
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to investigate the effect of character strengths on academic well-being and academic engagement with mediating of use of character strengths. For this purpose, 354 students were selected by multistage random sampling from twelve schools of Ghale Ganj city, that filled out the Values in Practice Questionnaire (Patterson & Seligman, 2004), School Well-being Questionnaire (Tian, Wang, and Hanbury, 2014), Academic engagement Questionnaire (Meng & Jin, 2016), and the use of Character Strength Questionnaire (Gavinji and Linley ,2007). The structural equation modeling and bootstrapping method was used to test the proposed model and relationship between paths. The results showed that some of direct paths of character strengths to academic engagement and well-being academic were significant but all of indirect paths of character strengths to academic well-being and academic engagement through the use of the character strength were positive and significant. Accordingly, schools should be creating opportunity that students can used of their strengths. Key words: character strength, academic engagement, academic well-being
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله اشتیاق تحصیلی, بهزیستی تحصیلی, توانمندی منش

نویسندگان مقاله امین طاهری |
دانشجوی دوره دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران.

عبدالزهرا نعامی |
استاد، گروه روانشناسی،دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.

آزیتا امیر فخرایی |
استادیار، گروه روانشناسی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران.

عسکر آتش افروز |
استادیار، گروه روانشناسی،دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.


نشانی اینترنتی https://www.jiera.ir/article_112668_5b7dcab154ff3c7d7d6b648f08a6f9b9.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات