این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در نظام های آموزشی، جلد ۱۴، شماره ۵۰، صفحات ۹۷-۱۲۶

عنوان فارسی الگوی راهبردهای سه‌گانه بین‌المللی‌شدن دانشگاه‌های منتخب دولتی ایران
چکیده فارسی مقاله هدف از مطالعه حاضر، تدوین الگوی راهبردهای سه‌گانه بین‌المللی‌شدن دانشگاه‌های منتخب دولتی ایران بوده است. این مطالعه از نوع پژوهش‌های کیفی بوده که با استفاده از رویکرد نظریه‌پردازی داده‌بنیاد انجام شده است. در این راستا، پدیده محوری مطالعه فوق، عبارت از بین‌المللی‌شدن در راستای مأموریت‌گرایی دانشگاه‌های دولتی کشور، تعریف شده است. جامعه آماری این پژوهش مشتمل بر مدیران و صاحب‌نظران 16 دانشگاه دولتی منتخب کشور بوده، بنابراین تعداد مشارکت‌کنندگان با بهره‌گیری از روش نمونه‌گیری هدفمند، شامل 82 نفر بوده است که با استفاده از روش مصاحبه نیمه‌ساختمند در پژوهش مشارکت داشته‌اند. اعتبار و روایی داده‌های این پژوهش، با بهره‌گیری از دو روش بازبینی مشارکت‌کنندگان و مرور خبرگان، موردبررسی قرار گرفته است. راهبردهای پژوهش متناسب با کارکردهای سه‌گانه دانشگاه در حوزه‌های آموزش، پژوهش و خدمات هرکدام با ده مؤلفه فرعی، به ترتیب با 140، 75 و 120 کد‌باز شناسایی و تحلیل شده است. نتیجه نهایی آن‌که تحقق فرایند بین‌المللی شدن در دانشگاه‌های دولتی کشور، نیازمند برنامه‌ریزی و اقدامات مقتضی و هم‌زمان در هر سه حوزه آموزش، پژوهش و خدمات، از طریق بذل‌توجه کافی نسبت به آن، در مسیر مأموریت‌گرایی دانشگاه‌های فوق است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانشگاه، بین ‌المللی شدن، راهبرد، کارکردهای سه ‌گانه دانشگاه،

عنوان انگلیسی Designing the Triple Strategies for Internationalization of Selected Iranian Public Universities
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of the present study was to develop a model of the three strategies of internationalization of selected public universities in Iran. This study is a qualitative research that has been carried out using data base theory theory. In this regard, the central phenomenon of the above study is defined as internationalization in line with the mission of state universities in the country. The statistical population of this study consisted of managers and experts of 16 selected public universities of the country including: Tehran, Shahid Beheshti, Tarbiat Modarres, Kharazmi, Amir Kabir, Sharif Sanat, Science and Technology, Allameh Tabatabai, Khajeh Nasir, Al-Zahra, Ferdowsi Mashhad, Shiraz, Isfahan, Tabriz, Isfahan Industrial and Zanjan basic sciences, and the number of participants using purposeful sampling method was 82 people. The validity and reliability of the data were investigated using two methods of participant review and expert review. Research strategies have been identified and analyzed in accordance with the three functions of the university in the fields of education, research and services, each with ten components, with 140, 75 and 120 open codes, respectively. The end result is that internationalization of public universities in the country requires proper planning and simultaneous actions in all three areas of education, research and services through sufficient attention given to the mission orientation of the above universities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله دانشگاه, بین ‏المللی شدن, راهبرد, کارکردهای سه ‏گانه دانشگاه

نویسندگان مقاله طیبه موسوی امیری |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

عبدالرحیم نوه ابراهیم |
استاد، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

حمیدرضا آراسته |
استاد، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

بیژن عبدالهی |
دانشیار، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی https://www.jiera.ir/article_112666_e7697d2f7a0c974f7e6e7520687433b0.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات