این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
پژوهش در نظام های آموزشی
، جلد ۱۴، شماره ۵۰، صفحات ۱۲۷-۱۴۲
عنوان فارسی
اثربخشی طراحی آموزشی مبتنی بر تئوری حداقلی بر یادگیری و یادداری دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر طراحی آموزشی مبتنی بر نظریه حداقلی بر یادگیری و یادداری در درس فناوری اطلاعات بود. روش پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل و جامعه آماری دانشجویان مقطع کارشناسی در رشته روانشناسی که در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی در سال تحصیلی 97-1396 مشغول به تحصیل بود که با روش نمونهگیری در دسترس دو گروه 20 نفری آزمایش و کنترل انتخاب شدند. گروه آزمایش، به مدت 6 جلسه 2 ساعته آموزش را بر اساس طرح درس مبتنی بر نظریه حداقلی گذراندند و گروه کنترل آموزش را به روش رایج دیدند. ابزار اندازهگیری یادگیری و یادداری دو آزمون محققساخته بود. بهمنظور تحلیل دادهها از آزمون آماری تی گروههای مستقل به همراه آزمون لوین برای همسانی و ناهمسانی واریانسها استفاده شد. نتایج نشان داد که روشهای طراحیشده مبتنی بر رویکرد حداقلی بر کیزان یادگیری و یادداری دانشجویان تأثیر مثبت و معناداری دارد (05/0< p).
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش فناوری اطلاعات، آموزش عالی، رویکرد عملگرا، طراحی آموزشی، نظریه حداقلی،
عنوان انگلیسی
The effect of instructional design based on minimalism theory on learning and retention of students in higher education
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to investigate the effect of the minimalism theory on learning and retention of learners in IT courses. Minimalist Theory consists of a basic framework that combines self-directed learning activities with technology, which emphasizes the importance of the real activities and experiences of learning. This theory supports the rapid achievement of real and practical goals at the beginning of education and emphasizes the importance of designing for identifying and correcting learning errors as a training principle. The research method was quasi-experimental with the control group. The participants included 40 undergraduate students in psychology who studied at the Allameh Tabataba'i University School of Psychology and Education in the academic year of 2017-18. Experimental and control group was selected from among the students in psychology. The experimental group trained on the basis of the minimalism theory, and the control group was trained in a traditional way. The pre-test and post-test was designed by the researcher. The reliability of each test was 0.90 and 0.88 respectively, which is greater than 0.05. The results showed that the scores of the experimental group, which were trained by the method based on the minimalism theory, were higher than the scores in the control group that were trained in the traditional way. Therefore, a method based on a minimalism theory in computer software training leads to increased learning and retention of learners.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آموزش فناوری اطلاعات, آموزش عالی, رویکرد عملگرا, طراحی آموزشی, نظریه حداقلی
نویسندگان مقاله
احسان طوفانی نژاد |
دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
هاشم فردانش |
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://www.jiera.ir/article_112662_15b2b5c02cb3bc305c03f483722e9cd4.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات