این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
پژوهش در نظام های آموزشی
، جلد ۱۴، شماره ۵۰، صفحات ۱۹۱-۲۰۴
عنوان فارسی
بررسی رابطه نیازهای بنیادین روان شناختی در روابط با احساس تعلق به مدرسه در دانش آموزان: نقش واسطهای خودکارآمدی اجتماعی
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط نیازهای بنیادین روانشناختی و احساس تعلق به مدرسه با نقش واسطهای خودکارآمدی اجتماعی در دانشآموزان دوره متوسطه دوم انجام گرفت. روش پژوهش مطالعه حاضر توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دوره متوسطه دوم شهر مشهد در سال تحصیلی 98-1397 بود. نمونه موردبررسی 369 دانشآموز (پسر و دختر) بودند که به روش خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس ارضای نیازهای بنیادین در روابط (لاگواردیا و همکاران، 2000)، پرسشنامه خودکارآمدی اجتماعی نوجوانان (کنلی، 1989) و پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه (بری و همکاران، 2005) بود. تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان دادند اثر مستقیم و معناداری میان نیازهای بنیادین روانشناختی در ارتباط با معلمان با خودکارآمدی اجتماعی و احساس تعلق به مدرسه وجود دارد. بهطوریکه نیازهای بنیادین روانشناختی و خودکارآمدی اجتماعی 55 درصد از تغییرات احساس تعلق به مدرسه را تبیین میکردند. به نظر میرسد خودکارآمدی اجتماعی دانشآموزان در رابطهی نیازهای بنیادین روانشناختی و احساس تعلق به مدرسه نقش واسطهای داشته باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
احساس تعلق به مدرسه، خودکارآمدی اجتماعی، نیازهای بنیادین روان شناختی،
عنوان انگلیسی
Study of Relationship between Basic Psychological Needs in Relation to Sense of Connectedness with School in Secondary High School Students: The Mediating Effect of Social Self-Efficacy
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to investigate the relationship between basic psychological needs and the sense of connectedness with School with the role of social self-efficacy mediators in secondary high school students. The research method was descriptive- correlational. The statistical population of the study consisted of all secondary high school students in mashhad in the academic year of 1397-98. The sample consisted of 369 students (boys and girls) selected by multistage cluster sampling. the tools of this study included the satisfaction psychological needs scale in relationship (La Guardia, Ryan, Couchman, & Deci, 2000), the Adolescents' Social Self-efficacy Questionnaire (Connolly,1989), and the sense of connectedness with School questionnaire (Brew, Beatty, and Watt , 2005). Data were analyzed using pearson correlation coefficient and structural equation modeling. The results of the path analysis showed that there is a direct and significant effect between satisfying the basic psychological needs of teachers with social self-efficacy and the sense of connectedness with School. So that the basic Psychological needs and social self-efficacy account for 55 percent of the change in the sense of connectedness with School. Students social self-efficacy seems to play a mediating role in relation to basic Psychological needs and the sense of connectedness with School.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
احساس تعلق به مدرسه, خودکارآمدی اجتماعی, نیازهای بنیادین روان شناختی
نویسندگان مقاله
سیدجلال الدین حسینی ایرج |
دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بجنورد، بجنورد، ایران.
حسین مهدیان |
استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بجنورد، بجنورد، ایران.
محمود جاجرمی |
استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بجنورد، بجنورد، ایران.
نشانی اینترنتی
https://www.jiera.ir/article_112806_f32533aa5f1ad84f780b5d73d1b0818f.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات