این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
کتابداری و اطلاع رسانی
، جلد ۲۶، شماره ۱، صفحات ۲۵۹-۲۷۸
عنوان فارسی
عوامل و چالشهای به کارگیری داوطلبان در کتابخانهها از دیدگاه کتابداران آستان قدس رضوی
چکیده فارسی مقاله
هدف: داوطلبان خدمت در کتابخانه از جمله ظرفیتهایی هستند که استفاده از آن میتواند موجب ارتقای سازمانی کتابخانهها باشد. این پژوهش به دنبال تعیین عوامل و چالشهای به کارگیری داوطلبان در کتابخانهها از دیدگاه کتابداران آستان قدس رضوی است.روششناسی: پژوهش حاضر، از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه جمعآوری اطلاعات، کیفی است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه کتابداران سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی هستند که سابقه حداقل 5 سال خدمت در پست کتابداری را دارند. نمونهگیری به روش غیراحتمالی و هدفمند انجام شد. تعداد اعضای جامعه نمونه بر اساس معیار نمونهگیری نظری و در نظر گرفتن اشباع نظری 36 نفر تعیین شد. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبه ساختاریافته بود. اطلاعات گردآوری شده به شیوه تحلیل محتوا، با روش کدگذاری سه مرحلهای اشتراوس و کوربین و با استفاده از نرمافزار مکس کیودا تحلیل شد.یافتهها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل مصاحبهها نشان میدهد که کتابداران آستان قدس رضوی حضور داوطلبان را در سازمان ضروری میدانند. داوطلبان برای حضور در فعالیتهای داوطلبانه با چالشهایی مواجهند که این چالشها، منشاء فردی یا سازمانی دارد. مدیران سازمان برای به کارگیری داوطلبان با چالشهای حقوقی و اداری، کمبود تجهیزات و کمبود منابع مالی روبهرو هستند. همچنین کارکنان سازمان، با چالش حرفهای و سازمانی کارکنان در سه بخش «چالشهای حرفهای»، «چالشهای سازمانی» و «چالشهای مرتبط با ماهیت فعالیت داوطلبانه» برای همکاری و حمایت از داوطلبان مواجه هستند.نتیجهگیری: داوطلبان کتابخانهها، با موانع و چالشهای متعددی روبهرو هستند و مدیران کتابخانهها برای غلبه بر چالشهای پیش روی داوطلبان، مدیران و کارکنان نیازمند شناسایی موانع موجود و برنامهریزی مدون برای از بین بردن این موانع و چالشها هستند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
داوطلبان، کتابخانهها، کتابداران، کتابخانه آستان قدس رضوی، مشارکت مردمی،
عنوان انگلیسی
Factors and Challenges of Using Volunteers in Libraries from the Point of View of Astan Qods Razavi librarians
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: Volunteers to serve in the library are among the capacities that can be used to improve the organization of libraries. This research seeks to determine the factors and challenges of using volunteers in libraries from the point of view of the librarians of Astan Qods Razavi.Methodology: This applied research has been done through grounded theory as a qualitative research method. The statistical population of this research is all librarians of the Organization of Libraries, Museums and Astan Qods Razavi Document Center who have 5 years of experience in librarianship. Sampling was done in a non-probability and purposeful way. The number of members of the sample community was determined based on the criteria of theoretical sampling and considering the theoretical saturation of 36 people. The data collection tool was a structured interview. The collected data was analyzed by content analysis method, Barouch, Strauss and Corbin three-step coding and using MAXQDA software.Findings: The results show that the librarians of Astan Qods consider the presence of volunteers in the organization as essential and this necessity is not only an organizational need but also a social necessity resulting from the desire of the community members to work and be active. They don't know about volunteering and they believe that the presence of volunteers will increase the society's awareness of the organization's goals and, as a result, influence the society on the one hand and improve the knowledge and skills of graduates and those interested in participating in scientific and cultural activities. Also, the results of the research showed that the employees face professional and organizational challenges to support and cooperate with the volunteers and the challenges that are related to the nature of the volunteer activity. Choosing candidates with appropriate academic status and academic resume and involving employees and middle managers will reduce the professional and organizational challenges of employees. Challenges such as considering volunteer work as futile and the temporary presence of volunteers in the organization depend on the nature of volunteer work and need to change the organizational culture, which can be improved by training, communication and holding friendly meetings between employees and volunteers.Conclusion: Libraries can attract interested and talented volunteers through proper information. Retaining volunteers in the library requires systematic planning to overcome the challenges faced by volunteers, administrators, and staff.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
داوطلبان, کتابخانهها, کتابداران, کتابخانه آستان قدس رضوی, مشارکت مردمی
نویسندگان مقاله
انیس میری |
دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، مسئول پژوهش سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، مشهد، ایران
نجمه سیددخت |
کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، کتابدار سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی. مشهد، ایران.
فاطمه زارعی شاندیز |
کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، کتابدار سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، مشهد، ایران
نشانی اینترنتی
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_161712_880013862e2de487a1be7df4b30feff5.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات