این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
کتابداری و اطلاع رسانی
، جلد ۲۵، شماره ۲، صفحات ۶۲-۹۴
عنوان فارسی
ارائه الگوی درس هوشمندی رقابتی برای برنامه آموزشی علم اطلاعات و دانش شناسی
چکیده فارسی مقاله
هدف: هدف از انجام این پژوهش ارائه الگویی برای درس هوشمندی رقابتی در برنامه آموزشی علم اطلاعات و دانششناسی از طریق ترسیم تصویر وضعیت هوشمندی رقابتی در عرصه بینالمللی از منظر پژوهش و آموزش و همچنین کسب نظر خبرگان است.روش کار: پژوهش حاضر با رویکرد چند روشی و بهرهگیری از روش تحلیل محتوای کمی در سه بخش صورت پذیرفته است. جامعه اول این پژوهش، کلیه تولیدات علمی نمایه شده در پایگاه استنادی وب آو ساینس از سال 1945 تا سال 2018 است. در بخش دوم در بین کشورهای تولیدکننده آثار علمی پایگاه استنادی وب آو ساینس در حوزه علم کتابخانه و اطلاعات نمونهگیری هدفمند صورت گرفت و برنامه درسی دانشکدهها و یا گروههای علم کتابخانه و اطلاعات کشوری که بیشترین تولیدات علمی را در حوزه هوشمندی رقابتی داشت، مورد تحلیل محتوا قرار گرفت (52 دانشگاه، جامعه دوم پژوهش بود). پس از تحلیل محتوای برنامه درس هوشمندی رقابتی در پنج دانشگاه، الگوی درس تدوین شد. جامعه سوم پژوهش، خبرگان و استادان علم اطلاعات و دانششناسی هستند. دادههای این پژوهش از طریق سیاهه وارسی محقق ساخته و بر اساس مشاهده مستقیم و همچنین پرسشنامه به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمارههایی مانند فراوانی و درصد و آزمون نسبت استفاده شد.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که حوزه علم کتابخانه و اطلاعات، بیشترین میزان تولیدات علمی را در موضوع هوشمندی رقابتی به خود اختصاص داده است. بیشترین تولیدات در سال 2016 بوده و کشور آمریکا در زمینه این تولیدات پیشتاز بوده است. دانشگاههای گرانادا و غرب اوراسیا در این زمینه بیشترین سهم مشارکت را داشتهاند. جین، واقان، بوتیلیر و سیمون پر تولیدترین افراد در این حوزه بودهاند. تولیدات علمی بیشتر در قالب مقاله بوده و میزان استناد به این آثار در سال 2018 به بیشترین مقدار خود رسیده است. هوشمندی رقابتی در اکثر دانشکدهها و گروههای آموزشی علم کتابخانه و اطلاعات در کشوری که بیشترین میزان تولیدات علمی را دارد، تدریس میشود. در الگوی درس هوشمندی رقابتی برای رشته علم اطلاعات و دانششناسی که بر اساس دانشگاههای آمریکا پیشنهاد شد مواردی مانند نام، تعداد واحد، سرفصلها و نظایر این مورد توجه قرار گرفت و سپس ارائه این درس و الگوی آن مورد تأیید خبرگان واقع شد.نتیجهگیری: نتایج حاکی است که فقدان حضور ایران و ایرانیان در عرصه هوشمندی رقابتی در علم اطلاعات و دانششناسی بسیار آشکار است. موافقت خبرگان و استادان رشته علم اطلاعات و دانششناسی با وجود این درس نشان از علاقمندی آنها به مرزگستری رشته و کسب سهم بیشتر در بازار کار است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش، برنامه درسی، علم اطلاعات و دانش شناسی، کتابداری، هوشمندی رقابتی،
عنوان انگلیسی
Competitive intelligence course model for the information science and knowledge curriculum
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: The purpose of this research is to present a model for the competitive intelligence course in the Knowledge and Information Science curriculum by drawing a picture of the status of competitive intelligence in the international arena from the perspective of research and education as well as obtaining expert opinion.Methodology: This research used a mixed approach and quantitative content analysis is done in two parts. The first population of this research is all the scientific productions indexed at WOS Database from 1945 to 2018. In the second part, among the countries that produce scientific works in the field of library and information science, purposive sampling was done and the curriculum of library and information science schools of the country with the most scientific products in the field of competitive intelligence was analyzed (52 universities, the second population research). After analyzing the content of the competitive intelligence curriculum at five universities, the curriculum model was developed. The third research community consists of experts and professors of information science and science. The data from this study was collected through two researcher-made checklists and one questionnar. For data analyzing, statistics such as frequency, percentage and ration test were used.Findings: The results of the research showed that the fields of Librarianship and Information Science, Business, Computer, Chemistry, Engineering are concerned with Competitive Intelligence, respectively. But, the field of information science and librarianship has the highest scientific output in the subject of competitive intelligence. Most of the products are in 2016, and the United States has been the leading supplier of these products and Spain ranks second and Brazil third in the competitive intelligence field. Universities in Grenada and West Eurasia have had the most number of participants in this field. Jin, Vaughan, Bouthollier, Wiley, and Simon have the most products. Scientific products are more in the form of paper and then books. Most of the citations given to scientific productions are in the topic of intelligence 220 and it happened in 2018. Competitive intelligence is taught in most schools and educational departments of library and information science in the country with the highest scientific output. In the model, the name, syllabus, etc. were considered and this model was approved by experts.Conclusion: The results indicate that the lack of Iran and Iranians in the field of competitive intelligence in Knowledge and Information Science is very clear and it is necessary that this issue is considered in the curriculum of Knowledge and Information Science. The agreement of the information and knowledge experts is an indication of their interest in the extent of the frontier of the field and in gaining more market share.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آموزش, برنامه درسی, علم اطلاعات و دانش شناسی, کتابداری, هوشمندی رقابتی
نویسندگان مقاله
نرگس اورعی |
دانشجو
اعظم صنعت جو |
عضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی/ دانشگاه فردوسی مشهد
محمدرضا آهنچیان |
مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
نشانی اینترنتی
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_101214_dba4008da68f660471b117c53537645c.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات