این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کتابداری و اطلاع رسانی، جلد ۲۵، شماره ۱، صفحات ۱۴۵-۱۶۸

عنوان فارسی شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر قیمت‌گذاری کالاهای اطلاعاتی در مراکز اطلاع‌رسانی ایران
چکیده فارسی مقاله هدف: به دلیل پیچیدگی مفهوم قیمت‌گذاری کالاهای اطلاعاتی، جمع‌آوری اطلاعات کامل درباره عوامل مؤثر بر آن ضرورت دارد. در همین راستا، پژوهش حاضر به دنبال شناسایی این عوامل است. روش: در گام نخست، با مطالعه کتابخانه‌ای و جستجو در پایگاه‌های علمی معتبر داخلی و خارجی، پژوهش‌های موجود در این زمینه بررسی و فهرستی از عوامل مؤثر در قیمت‌گذاری کالاهای اطلاعاتی شناسایی شده و برپایه این فهرست، مدل مفهومی و فرضیه‌های پژوهش توسعه یافت. به منظور گردآوری داده‌های مورد نیاز برای آزمون فرضیه‌ها، از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. نمونه شامل 220 نفر از مدیران و کارشناسان مراکز اطلاع‌رسانی ایران است که به روش نمونه‌گیری گلوله برفی انتخاب شده‌اند. افزون بر این، آزمون‌های «کلموگروف- اسمیرنوف» و تی تک نمونه‌ای برای آزمون فرضیه‌ها و آزمون فریدمن برای رتبه‌بندی عوامل در نرم‌افزار «اس.پی.اس.اس» استفاده شده است. یافته‌ها: برپایه نتایج، سهولت دسترسی، سهولت خرید، محتوا، سودمندی، کانال عرضه مناسب، وجود واحد بازاریابی، آگاهی از روش‌های قیمت‌گذاری رقبا، برنامه زمان‌بندی برای انتشار، و نیز روش هزینه‌یابی دقیق از عوامل مؤثر بر قیمت‌گذاری کالاهای اطلاعاتی هستند. از میان این عوامل، به ترتیب روش هزینه‌یابی دقیق، محتوا، و کانال عرضه مناسب دارای بالاترین رتبه هستند.نتیجه‌گیری:‌ این پژوهش، ضمن ارائه فهرستی از عوامل مؤثر بر قیمت‌گذاری کالاهای اطلاعاتی، نشان می‌دهد روش هزینه‌یابی دقیق کالاهای اطلاعاتی، مهم‌ترین عامل در قیمت‌گذاری است. زیرا محاسبه هزینه در قیمت‌گذاری کالاهای اطلاعاتی پیچیدگی‌های زیادی دارد. افزون بر این، در این پژوهش برپایه یافته‌ها، برخی از راهکارهای مدیریتی برای قیمت‌گذاری مؤثر کالاهای اطلاعاتی پیشنهاد شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله قیمت‌گذاری، کالاهای اطلاعاتی، عوامل مؤثر، مراکز اطلاع‌رسانی ایران،

عنوان انگلیسی Identifying and Ranking the Factors Affecting Pricing of Information Goods in Iranian Information Centers
چکیده انگلیسی مقاله Objective: In today's world of business and economics, information that is reused, shared, and exchanged has become a commercial good. Information goods are digital goods that are transmitted through information networks such as the Internet. Information centers are one of the most important publishers of information goods. The pricing of information goods is subject to its conditions and is different from the pricing of other goods and services. Due to the complexity of the concept of pricing of information goods, it is necessary to gather complete information about the effective factors. In this regard, the present study seeks to identify and prioritize these factors.Methodology: In the first step, by library study and searching reliable domestic and foreign scientific databases, existing researches in this field are reviewed and a list of effective factors in the pricing of information goods are identified. Based on the mentioned list, a conceptual model and research hypotheses have been developed. A questionnaire was used to collect the data needed to test the hypotheses. The sample includes 220 managers and experts of Iranian information centers who were selected by snowball sampling method. In addition, Kolmogorov-Smirnov tests, one-sample t-test, were used to test the hypotheses and the Friedman test was used to rank the factors in SPSS software.Findings: Based on the results, the factors affecting the pricing of information goods are: Ease of access, ease of purchase, content, usefulness, appropriate supply channel, the existence of a marketing unit, awareness about competitors' pricing methods, publication schedule, and an accurate costing method. The results of the analysis also showed that the order of importance of these factors is: 1- An accurate costing method, 2- Content, 3- Appropriate supply channel 4- Awareness about competitors' pricing methods, 5-The existence of a marketing unit, 6- Publication schedule, 7- usefulness, 8- Ease of access, and 9- Ease of purchase.Conclusion: This study, while providing a list of factors affecting the pricing of information goods, shows that an accurate costing method is the most important factor in pricing because the cost calculation in pricing information goods has many complexities. In addition, in this study, based on the findings, some management strategies for effective pricing of information goods have been proposed, the most important of which are: Reduction of activities, complexity, and difficulty of cost calculations in determining the price, Update and accuracy of content, and Create and develop of diverse and secure communication channels with customers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله قیمت‌گذاری, کالاهای اطلاعاتی, عوامل مؤثر, مراکز اطلاع‌رسانی ایران

نویسندگان مقاله لیلا نامداریان |
استادیار سیاستگذاری علم و فناوری، پژوهشکده جامعه و اطلاعات، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، تهران، ایران.

حمید رضا خدمتگزار |
استادیار، مدیریت فناوری اطلاعات، پژوهشکده فناوری اطلاعات، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی https://lis.aqr-libjournal.ir/article_143308_7aef0acd3199c2838bec61af82000005.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات